sunnuntai 3. toukokuuta 2015
Kevättanssit - Spring dances
Viime viikolla osalla oppilaistani oli jo viimeinen tanssikerta, ja se sattuikin vapunaattoon joillekin ryhmille. Lapset oli puettu hurmaaviin rooliasuihin, ja he näyttivät todella suloisilta tanssiessaan asuissaan. Jos joku olisi kurkistanut salin ovesta, niin olisi nähnyt minikokoisten leopardien, elefanttien, Minni-hiirien, leppäkertun ja monien muiden tanssahtelevan vanhempansa kanssa.
3-4-vuotiaat olivat pukeutuneet myös, ja sillä tunnilla oli kauniita prinsessoja hulmuavine helmoineen, kuten ikäkaudelle kuuluukin.
Koettiin myös yksi merkittävä hetki opettajan urallani taaperotanssi-ikäisten kanssa. Ensimmäistä kertaa jaoin osallistumistodistukset myös 1- 3-vuotiaiden ryhmässä, jossa käydään aikuisen kanssa.
Useissa tanssikouluissa 1-3-vuotiaiden tanssin opetus kuuluu taiteen perusopetuksen tanssin perusopetuksen laajaan opetussuunnitelmaan osana tanssin varhaisiän opintoja, mutta näin ei ole ollut kaikissa kouluissa aina.
( www.oph.fi/koulutus_ja_tutkinnot/taiteen_perusopetus/tanssi)
Aloittaessani opettaa pienten tanssitunteja vuonna 2008, aikuinen-lapsitanssiryhmiä oli huomattavasti vähemmän tarjolla, ja koinkin olevani jonkinlainen "uranuurtaja".
Nyt aikuisen ja lapsen yhteiset tanssitunnit ovat luonteva osa tanssikoulujen arkea, samoin kuin muskarit ovat musiikkiopistoissa. Minulla on monia kollegoita, jotka työskentelevät tanssin varhaiskasvatuksen opettajina, ja oppilaita tuntuu riittävän.
Tämä kaikki tekee minut hyvin iloiseksi ja tunnen, että olen ollut osana muutosta tanssin opetuksen kentällä. Taaperotanssi - konsepti ei kuitenkaan ole valmis, vaan näen kehityssuuntia aikuisen ja lapsen yhteiselle tanssille. Osa niistä on jo toteutumassa uusien, nuorten opettajien kehitystyön tuloksena. Tästä tulossa lisää....
Some groups of my toddlers´dance groups had their final spring term lesson last week. It happened to be one day before Labor Day, which is a big spring celebration in Finland. Children wore funny role costumes and they looked adorable while dancing. There were tiny leopards, elephants,a Minnie- mouse among other costumes. Also the 3-4-years old dancers had chosen costumes for themselves, and it was no surprise that there were many princesses twirling with their flowing gowns.
A significant moment was experienced when I had the honor to give the little students certifications of their participation. In Finland we have this special so called Basic Art Education system that defines the art education in different art schools all around Finland. Some years ago the 1-3-years old children dance classes were not understoodas a part of that Basic art education programm.
Now as there is more knowledge what toddlers´dance is and can be ( with spesific goals and methods), the attitudes have changed and we are happy to be part of that Art Education with certificates and all as well.
When I started to teach toddlers´dance in 2008 I felt quite alone in the dance field with few colleagues, but today there are many teachers and lots of litte dancers with their parents.
Adult - child dance lessons can be found in the time tables of almost all dance schools.
This all makes me very glad, and I feel that I have been a part of a change in the dance field here in Finland. But the concept of toddlers´dance is not ready yet . There are new directions and oppurtunities and discoveries to be made, and actually some of these new approaches are already in proggress by the new younger dance teachers. More about this soon...
maanantai 13. huhtikuuta 2015
Äänestä ja hiljaisuudesta, Sounds and silence
![]() |
kuvassa äänirauta - tuning fork in the picture |
Kuinka paljon opettaja puhuu? Kuinka paljon lapset voivat ja saavat puhua ja missä vaiheessa tuntia?
Opettaessani pienten lasten tanssitunteja törmään päivittäin sopivan äänen tason löytämisen haasteeseen. Aikuinen-lapsitunneilla lasten mukana seuraavat aikuiset kontrolloivat myös äänten nousemista liian korkeaksi, joten siellä äänitaso on yleensä aika sopiva.
3-5-vuotiaiden tunneilla äänen nouseminen liian kovaksi on ehkä yleisintä. Pienet lapset ovat itsenäisesti tunneilla, mutta heidän itsesäätelytaitonsa eivät ole vielä kovin kehittyneitä. Tanssitunneilla ääntä tulee musiikista , yhdessä loruilusta, opettajan ohjaamisesta ja palautteen annosta. Lapset myös ääntelevät innostuksesta tanssiessaan, koska lasten toiminta on usein tässä vaiheessa hyvin kokonaisvaltaista. He ilmaisevat itseään liikkuen ja ääntelehtien . Jos tanssii kissatanssia, mutta ei saa maukua ja sihistä samaan aikaan, lapsi saattaa turhautua. Toisaalta jos kaikki sihisevät ja maukuvat, niin musiikkia ei tahdo kuulla yksikään kissatanssin tanssijoista, ja samalla melutaso nousee luoden levottomuutta tuntitilanteeseen.
Sopivan äänibalanssin löytäminen ryhmähallintatilanteessa on yksi tanssinopettajankin työn kulmakivistä. On olemassa monia harjoituksia, jossa lapset löytävät hiljaisuuden, kuunnellaan kevyitä askelia, rauhoitutaan loppurentoutuksessa jne. mutta viime aikoina olen aloittanut
ns. aktiivisen kuuntelemisharjoittelun, jossa lapsi keskittyy kuuntelemaan ympäristöään. Se kestää vain hetken, ja tehdään seuraavalla tavalla.
Istumme rauhassa risti-istunnassa esim. alkupiirissä, laitamme kädet vaikkapa syliin ristiin, ja sitten kaikki kuuntelemme hetken. Sen jälkeen lapset saavat kertoa, mitä he kuulivat ( usein he kuulevat ilmastoinnin, flaemenco-kenkien kopinan naapurisalista, puhetta oven takaa....) Tästä on helppo käynnistää tunti, kun olemme virittäytyneet yhdessä kuuntelemaan. Vaikka pyydänkin lapsia kuuntelemaan ääniä, niin samalla he tulevat tietoisiksi tilasta, jossa olemme, toisista tanssitunnin oppilaista ja ennen kaikkea itsestään. Hiljaisuudesta on hyvä aloittaa tanssiminen.
Tästä linkistä lisää äänistä ja hiljaisuudesta.
http://m.meidanperhe.fi/artikkeli/kasvu/psykologi_lapsi_tarvitsee_vapaa_aikaa_melusta_1
How much sound and loud voices can there be during a dance lesson? How much can the pupils speak and how much does the teacher talk in a class? I wonder this issue daily with my work as a dance teacher with young children.
In adult - child lessons the adults help the children all the time. They also help the children keep the voices down in a comfortable level. But the situation is very differenet once the children grow little older, 3-5 years old, and attend the dance lessons by themselves.
In that age childrens´ self-adjusting mechanisms are just developing, and having self-control in all situations is not to be expected yet. There is music playing, rhyming together, teacher giving directions and feed back, these are sounds that already are in a dance room. Children often make sounds themselves while dancing. They express themselves comprehensively. If one dances a cat dance, then one wants meow and hiss, and if makings sounds is not wished, one might feel very frustarated. But on the other hand, if all the little cat dancers make loud cat sounds, then no one is able to hear the music anymore. And the louder the sound ,the restless the situation becomes.
Finding the suitable sound balance in a class situation is one of the corner stones even in a dance teachers´s work. There are many dance exercises that help pupils to find silence, let´s move with light steps, let´s relax and let´s be quiet at the same time and so on.
But lately, I ´ve begun so called active lisstening exercises with my young students. It only takes a moment and is quite simple.
We for example sit in a circle our legs crossed and hands placed on our laps nicely. Then I ask children to lissten all the sounds they are able hear . A´ll asfter that I ask them what did they hear ( they might hear air conditioning, the sounds of flamenco-shoes form the next studio, people talking in the corridor...).
Although I inivite children to lissten to the sounds, they also do become very aware of the enviroment around them, other participants and most of all they become tuned to "lissten to themselves". From this silent moment it is really easy to begin our lesson.
torstai 2. huhtikuuta 2015
Hyvää pääsiäistä! Have a wonderful Easter !
![]() |
from the archives of R.Paulson |
Laitoin tähän alle YouTubesta löytämäni linkin, jonka voi laittaa kotona soimaan lapsille tanssimusiikiksi. Rentouttavaa pääsiäisen aikaa kaikille!
https://www.youtube.com/watch?v=unRWu_ZZNss
We have been approaching spring and Easter time by dancing a Chicken Polka by Soili Perkiö and Hannele Huovi. The song is quite long with many verses, mutta it is very locigal for children to learn. Chicken are different colours and do different movements. In our dance version we dance large movements with energy. Once again the childrens` ability to learn new movements has surprised me.
Here is a link I found in YouTube containing the Chicken Polka song. Now every body can dance the funny polka at home as well. I wish you all Happy Easter!
lauantai 21. maaliskuuta 2015
Lintuvilkutus - Bird wave
Mutta kun aikuinen ohjaa lasta käsistä, niin lapsen kädet löytävät tämän ristikkäisen asennon.
Viime viikkojen aikana olen huomannut, että niinpä vaan ihan nuorimmatkin lapset löytävät lintuvilkutus- käsien asennon ihan itse. Ja mitä variaatioita me aikuiset saammekaan todistaa katsellessamme näitä pienten käsien muodostamia linnun vilkutuksia! Jos luonnossa linnuilla on värinsä ja äänensä, niin tanssijoilla voi olla yhtä monia persoonallisia tapoja tehdä samaa liikettä!
Nämä kuvat on saatu lintukuvaaja Richard Paulsonilta, ja kuinka upeasti tämän kolibrin siivet vilkuttavatkaan. Kuvat on otettu Ecuadorissa. Kiitos!
Days are full of sunlight and getting longer each day. We dance spring dances in our lessons. We have a welcoming rhyme at the beginning of each class. The rhyme has a part where each child is given a chance to wave to other children and say hello. During the spring term we`ve replaced our normal way of waving with a so called bird wave. Children cross their arms in front of them forming " wings" and with these crossed hands they wave to each other. Crossing hands requires ability to use both brain sides at the same time. These so called crossing over ( the middle line) movements are not in any way goal movements for 1-3-years old children. Crossing over movements are very challenging even for older children . But when there is an adult guiding the child´s hand movements, children are able to do these crossing over movements.
During the last couple of weeks I´ve noticed that ( to my surprise ) even the younger children have started to find their bird wave hand position themselves. And how many variations of the bird waving hands have we seen !
If the birds have their rich colours and personal voices in the nature, so can dancers have as many personal ways of doing the same movement!
The pictures are photographed by a bird watcher and bird photographer Richard Paulson.
And how beautifully the wings of the humming bird are waving! The pictures are taken Ecuador . Thank you!
maanantai 2. maaliskuuta 2015
Jäähyväiset talvelle! Farewell to winter!
Tanssituntien teemat ja aiheet kulkevat usein käsi kädessä vuodenaikojen kanssa. Kun on syksy, voidaan tehdä lehtitansseja, keväällä eläimet tanssivat niityllä, pääsiäisen lähellä noidat lentelevät jne.
Talviaiheita on yleensä paljon., ainakin minun liikemateriaalissani. Saadaan tehtyä pyöreitä lumipallomuotoja, tanssitaan liukuvia luistelutansseja, voidaan hiihtää vanhempien jalkojen päällä eri välineistä puhumattakaan.
Lapset yleensä nauttivat talvesta, ja vanhemmat jaksavat puuhata talvileikkejä lastensa kanssa. Näin teemat ovat tuttuja lapsille tanssitunneilla.
Mutta tänä talvena on ollut haastavaa käyttää aikaisempien talvien tansseja, kun lunta ei ole enää ollut lähes kuukauteen. Olen miettinyt, että pidänkö kiinni talven olemassaolosta, edes siellä tanssitunnilla, ja kyllä, olemme sitkeästi tanssineet rati-riti-rallaa, vaikka talven hallasta, kuuraparrasta ja tuiskutukasta ei ole tietoakaan. Lapset ovat kuitenkin nauttineet rytmistä ja liikkumisesta,. Nyt maaliskuun alkaessa talviaiheet jätetään tanssitunneilla, ja siirrymme pääsiäisen ja kevään odotukseen.
Ylhäällä kuvassa on marsipaanista tehty lumiukko, jonka sain joululahjaksi eräältä pieneltä oppilaalta. Onneksi on edes näitä makeita lumiukkoja! Hyvältä maistui, kiitos!
The themes of the childrens´dance lessons go hand in hand with different seasons of year. During fall we can dance lightly like leaves, during spring we can dance like animals on meadows, during easter time witches can fly etc. Winter is usually very "rich " with different wintry dances. We can create snowballs with our bodies, dance gliding dances like skaters, dance like skiers on parents feet, not to mention all different kinds of excercising equipment we can use.
Children usually enjoy winter time, and parents do all kinds of winter games with their children. The winter themes are usually very familiar to the children.
But this winter it has been challenging to do all the winter themed dances from previous years, because we hadn´t had any snow for the past past month. I´ve been wondering if I still hold on to the idea of winter existence at least in dance lessons. And yes, we danced winter songs, although the words hardly make any sense to the children. The children have enjoyed the rhythm and moving.
Now at the beginning of March we say farewell to winter themes and we move on and look towards
easter and spring.
At the picture there is a marzipan snowman given to me by a little dancer as a christmas gift.
Fortunately there are these sweet snowmen at least! It was delicious! Thank you!
perjantai 13. helmikuuta 2015
Miksi? Why?
![]() |
Kuvassa mainio 3-4-vuotiaiden tanssiryhmä tanssimassa tähtitanssia kanssani.. |
Miksi lastenkin pitäisi liikkua tai tulla tanssimaan? Mikä siinä tanssimisessa oikein on niin höydyllistä? Me tanssinopettajat tiedämme ja näemme tanssin ja liikkumisen ilot ja hyödyt hyvin konkreettisesti, mutta eihän sellainen" mututuntuma "oikeasti riitä, vaan tarvitaan teoreettista tietoa ja tutkimustuloksia vakuuttamaan vanhemmat ja myös meidän tanssi-ihmiset, kuten minut.
Tammikuussa 2015 julkaistu Anne Soinin väitöskirja käsittelee päiväkotilasten fyysisen liikkumisen määrää. Minut yllätti tulos, että suomalaiset päiväkotilapset eivät liiku tarpeeksi päivänsä aikana. Päiväkoti-ikäisen lapsen tulisi olisi liikkua kaksi tuntia aktiivisesti, monipuolisesti ja hengästyen, sanoo Arto Hautala Akuutin artikkelissa. Hän myös toteaa, että motoristen taitojen kehittäminen on tässä kehitysvaiheessa todella tärkeää.
Myös sosioemotionaaliset taidot kehittyvät liikuntatuokioiden aikana.tutkimustulos ilmenee Katri Takalan väitöksessä. Näitä taitoja ovat mm.omien tunteiden tunnistaminen, itsetunto, ryhmässä toiminen, toisen auttaminen, yhteistyön tekeminen , maltin säilyttäminen.
Itse opetan sekä tanssikouluissa, että päiväkotien tanssitunneilla, ja nämä tutkimustulokset vahvistavat omia havaintojani siitä, mitä kaikkea lapset oppivat tanssitunneilla . Tanssi on liikkumista, mutta se on myös taidemuoto, jossa itseilmaisu, yhteisöllisyys ja tunteet ovat keskiössä. Olen joskus epäillyt, että onkohan nyt todella tarpeen kiikuttaa niitä pieniä sinne tanssimaan, eikö se arkiliikunta riittäisi, mutta näiden tutkimustulosten valossa vanhempien on varmasti helppo motivoida itsensä tuomaan pienikin lapsi liikkumaan. Ei ainoastaan oppiakseen liikkeitä ja kehittyäkseen motorisesti, vaan myös tunnetaidoissa ja ryhmätilanteessa olemisessa.
Upeaa, että näitä aiheita on tutkittu tieteellisin menetelmin.
ks. artikkelit
https://www.jyu.fi/ajankohtaista/arkisto/2015/01/tiedote-2015-01-07-11-24-03-745159
https://www.jyu.fi/ajankohtaista/arkisto/2015/01/tiedote-2015-01-13-15-07-45-367119
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/02/09/liikkuuko-lapsesi-tarpeeksi
Why should children move and dance? I What is it about dancing that is so useful and beneficial for children? Dance teachers usually see the joy of moving and other positive effects for children during dance classes, but just saying this is not convincing enough for parents and not even for us teachers, inclunding myself. One needs recearch results to understand why.
There were three different articles related to this subject last January. The articles can be found by opening the links above. I believe they are in English as well. The most surprising research result, at least for me, was, that day care aged children are not moving enough during their regular days.
Another convincing result was that children do learn much more than just different movements and motor skills during dance or moving sessions. They learn social skills and emotional skills as well.
I teach young children at the lessons in dance schools and at day care centers as well. All these research results confirm my own observations during the dance lessons. Dance is moving, but it is also an art form. Emotions, self expression, being together with others are key ingredients in the art of dance. I have sometimes doubted, if it really is necessary to bring the young chidren to the dance lessons, wouldn´t every day activity be enough?
In the light of these research results I believe parents won´t have hard time motivating themselves to pack up the dance bags and bring children to move or to dance. Not just for the sake of moving and learning motor skills, but to learn emotional skills and acting in a group enviroment.
I´m so grateful these academic studies were carried out.
lauantai 7. helmikuuta 2015
Liikkeelle - Get moving!
Viime viikonloppuna olin kuuntelemassa Balettipedagogit ry.n kaikille avointa paneelikeskustelua, jossa Kansallisbaletin johtaja Kenneth Greve esitteli Muuv-hankkeen, jonka tavoite on saada koko Suomi tanssimaan! Wau!
Muuv - sivulla on liikepankki, hankkeen lyhyt esittelyvideo, tanssin tekijöiden omia sivuja ja tulossa on kuulemma paljon muuta...
Kaikki tanssimaan omalla tavallaan - ajattelu on todella virkistävää tanssin kentällä. Kaikki liike on arvokasta, kaikkien "muuvit" merkityksellisiä. Olen leikitellyt ajatuksella, että voisikohan Muuvin liikepankkiin lisätä myös taaperoiden muuveja? Joskus aina törmää sellaiseen ajatteluun, että aivan pienten tanssi ei ole ihan oikeaa tanssia ja siksi ei niin kovin tärkeää. Itse uskon, että jokainen tanssija on tärkeä, ja liikkeet kuuluvat kaikille. Ja kuten Greve Muuvin esittelyvideolla toteaa " saatat yllättyä mitä liikkuminen saa sinut tuntemaan ". Se tanssimisen hyvä olo tulee myös pienille tanssijoille ja heidän mukanaan oleville aikuisille.
Lue lisää ja tanssi omat muuvit ainakin kotona!
http://www.muuv.fi/fi
http://www.balettipedagogit.fi/
Last weekend I was lisstening the open panel discussion organized by Balettipedagogit ry. The director of the Finnish National Ballet Mr. Kenneth Greve presented his Muuv - Project and the Project`s goal, no less than make all Finns dance! Wau!
The internet Muuv-page has so called movement bank, short introduction video of the Muuv -Project, short videos of the dance makers, and there is lot more to come.... so I hear....
Get everybody dance - type of thinking is refreshing in the field of dance. Every kind of moving is valuable and everybody`s moves are significant. I´ve been wondering could it be possible to download some moves created by toddlers to the Movement-bank . From time to time I come across with the kind of thinking that that young childrens´dance is not real dancing and because it is not real dancing it is not so impoartant. I believe every dancer counts and movements belong to us all.
And as Mr.Greve said in his video message " you might be surprised how moving makes you feel".
That great dance feeling also reaches the youngest dancers and the adults accompaning them.
Read more - the links above, and dance your "muuvs" at least at home!
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)