sunnuntai 1. marraskuuta 2015

Tanssi vai puhetunti? Dance or speech class?

Pistekirjoituksella:tanssitaan
braille letters: tanssitaan

http://yle.fi/uutiset/puhumattomat_kolmevuotiaat_uusi_ilmio__some_varastaa_vanhempien_ajan/8356936

Huomattuani tämän artikkelin muutama viikko sitten, olen voinut iloita, että ainakin taaperotanssissa eli lasten ja aikuisen yhteisellä tanssitunnilla kukaan ei silmäile kännykkää. Taidehetkeen kuuluu keskittyminen käsillä olevaan tekemiseen, tilanteessa läsnä oleminen, itsensä ja muiden kohtaaminen häiriöttä. Tanssitunti oikeastaan pakottaa aikuiset olemaan oman lapsensa kanssa vuorovaikutuksessa, ja sehän on yksi tavoitteistakin - vahvistaa aikuisen ja lapsen vuorovaikutusta.  Pysähtyminen hetkeen ei  ole aina helppoa kaiken kuva-ja viestitulvan keskellä.

Pienten tanssitunti ei ole hiljainen liikkumistunti, vaan siellä puhutaan koko ajan, sanoitetaan toimintaa, vanhemmat opettavat lapsiaan ja opettaja ohjaa koko ryhmää.  Kiinnitän itse huomiota oikeiden sanojen ja käsitteiden käyttöön ja ohjaan osallituvia aikuisiakin samaan.  Yllättäen voi todeta, että tanssi toimii kielellisen kehityksen tukijana, koska sanoittaessamme käsitteitä esim. ylös-alas, lapset oppivat nämä käsitteet oman toiminnan kautta. Myös vaativampia käsitteitä esim. peräkkäin -vierekkäin on pienenkin lapsen kohtuullisen helppo oppia, kun esim. ajetaan autolla peräkkäin oman aikuisen takana.  Erilaiset lorut ja niihin yhdistyvä toiminta on keskeistä pienten tanssissa.
Ja ihan huomaamatta aluksi puhumattomat lapset alkavat  lausua loruja aluksi tapaillen mukana ja sitten löytäen täydellisen sanan. Ja kun meillä on oikein paljon ääntä loruissa, niin voimme iloita kaiken äänen ja toiminnan keskellä.
Pienten tanssitunti on sekä tanssi- että puhetunti!

I noticied  this article above : How children do not learn to speak as young as they used to learn because of  the increasing use of social media by their parents. After reading it I´ve been worried but also glad that there is at least one moment and one place where cell phones and pads  are not dominating the situation - in a toddlers´ dance lesson.   The basis of all art lessons is concentration, being present at the situation, awareness of self and others.  Actually participating in a dance lesson makes the adults to interact with  their own child - that being one of the goals in toddlers´dance.  It is not necessarily easy to step out from the flood of messages, pictures and information.

The dance lesson for the little ones is not a silent moving lesson.  One speaks there all to the time, speaking out the action, parents teaching their children, teacher guiding the group. I pay attention to the correct use of words and language and I encourage adults to do the same. A little bit surprisingly one could say that dance is one method to help to learn the language. Children  learn easily what words such as up-down mean through their own actions.  Also more difficult concepts such as "beside" and "one after another" can be learned relatively easily by for example moving like a car, adult in the front and child behind.
All the action rhymes are core excersises in small childrens´dance lesson. Little by little first the silent children begin to find the right words, practising out loud and succeeding at the end in their pronunciation ,finding the perfect words.   A perfect action rhyme is accompanied by loud voices making us all content!
The dance class for the  litte ones is both speech and dance lesson!

maanantai 12. lokakuuta 2015

Hyvästi hämähäkit - Bye bye spiders




   Olemme tanssineet kesän ja hyönteisten innoittamina vielä syyskuussa.  Vanha klassikkolastenlaulu Hämä-hämähäkki kiipes langalle - on ollut innoituksen lähde.  Olin yllättänyt, että tämä laulu on edelleen lapsille tuttu ja mieleinen . Sen tahdissa on ollut mukava tanssia meidän tanssijoitten versio tutusta laululeikistä. Mutta vieläkin mieluisampi harjoitus on ollut hämähäkkien verkon rakentaminen ja hämähäkin askeltaminen verkossa ja sen läpi.  Tähän on tarvittu taidekokemukseen ja mielikuvitusmaailmaan  heittäytyviä  aikuisia. Kiitos aikuiset!

Puolet ryhmästä rakentavat verkon, eli yksi aikuinen lapsipari venyttää itsensä rinnakkain mahdollisimman erilaisiin ja eri tasoissa oleviin asentoihin pitäen kiinni jollakin kehonosalla toisistaan, ja jokainen tällainen pari pitää sitten kiinni toisesta parista, jolloin muodostuu salin keskellä pituussuuntaan verkko.  Puolet aikuinen-lapsipareista ovat muodostamassa verkkoa ja puolet pareista katsovat verkon muodostumista ja sitten lähtevät löytämään koloja ja korotuksia joiden yli ja ali he voivat kulkea.  Tässä harjoituksessa ollaan luovan tanssin lähteillä, ja harjoitus voisi toimia myös koreografian osana.  Samaa harjoitusta voi tehdä myös isommille lapsille, jotka jo jaksavat kannatella itsenään verkkoasetelmassa. Suosittelen tällaisen visuaalisen ja tutkivan tanssin kokeilemista!
Haikeana jätimme jäähyväiset tanssiville hämähäkeille !

 Summer and all kinds of insects have been our inspiration during our dance lessons even in September. Old classic song "Itsy Bitsy Spider" was the starting point for these series of dances.  I was surprised that children continously are familiar with the song and love to sing and dance to its tune.  We danced the dancers´version of the well known play -song. But I believe everybody liked even more the Webb -dance we created.  It did require adults who are willing to dive into the make believe and finding artistic experience imagenery world. Thank you so much my lovely adult dancers!

One adult-child couple creates a statue that is connected from one body part to each other. Then other couples connect with each other creating a large webb in the middle of the dance room. Half of the adult-child couples are forming the webb and the other half is waiting to see what kind webb there is this time.  When the webb is finished the little spiders try to find ways to go throught the webb by finding little tunnels and holes they can step or crawl through.  This exercise is really based on creative dance and could work as a part of a choreography.  The same exercise can be done with older children who are able to carry themselves and hold still for a while in the webb formation. I warmly recommend this kind of visual and exploring dance exercise. 
By bye Spiders!

maanantai 28. syyskuuta 2015

Tervetuloa! Welcome!


Taas on se odotettu vuodenaika tanssikoulujen syysohjelmassa, että ovet avataan tunneille, ja perheet kutsutaan katsomaan mitä tanssijat juuri tällä hetkellä harjoittelevat.  Vierailin Suomen kansallisoopperan  balettioppilaitoksella jossa pidetään kaksi avoimen ovien viikonloppua http://balettioppilaitos.fi//.
 Oli hienoa nähdä nuorten tanssijoiden innostusta ja tietenkin esimerkillistä pedagogista otetta opetuksessa. Taide oli aistittavissa.  Suomen kansallisooppera on hyvin lapsimyönteinen myös ohjelmatarjonnassaan. Muistamme vielä Muumi -baletin viime talvelta, nyt on vuorossa Pieni Merenneito -baletti ja perinteinen Pähkinänsärkijä -baletti jouluna. Vauvoille on omaa ohjelmaa!
http://www.ooppera.fi/ohjelmisto/vauvojen_taidetuokio/4511

Myös Espoon tanssiopistolla on tällä viikolla avoimien ovien viikko, ja opettajalle se on myös vähän jännittävää. Odotan ilolla tapaavani paljon tanssijoitten perheitä, ja kuulen mielelläni huomioitanne!
Tervetuloa - Opettaja odottaa!

It is the time of the  fall season in dance schools, that the doors are open for the dancers´s families to come and see how we are dancing  this year.  The Finnish National opera´s ballet school has two  open doors weekends  http://balettioppilaitos.fi//. and I was able to visit there and see young dancers at work.  It was wonderful to see their enthusiasm and the exemplary pedagocigal teaching.
The audience could sense the presense of art.
The Finnish National Ballet´s  repertoire is  favourable for children. We can all remember the Mumin -ballet from last winter, now the The Little Mermaid - ballet is opening and then the traditional christmas season ballet The Nutcracker is next. Even babies are thought.  Take a look at the Art Moment for babies - above link.

The Espoon tanssiopisto has Open house as well this week. It is also quite exciting for teachers. I look forward meeting the families of my dance pupils and I´m happy to hear your thoughts as well!
Welcome - the teacher is waiting!

sunnuntai 20. syyskuuta 2015

Tasapainoillaan ! Let´s balance!



Luin alla olevan artikkelin erityisherkistä lapsista, ja heidän kohtaamisestaan.
 http://www.meidanperhe.fi/artikkeli/kasvu/kasvatus/erityisherkan_lapsen_4_tunnuspiirretta_ja_nain_toimit_herkkiksen_kanssa Uskon tämän olevan mielenkiintoinen kaikille kasvattajille. Pienten tanssitunneilla saamme kokea, kuinka kaikki lapset tarvitsevat aikaa tottua uusiin ihmisiin ja uusiin ärsykkeisiin.  Joskus joukossa on  erityisherkkiä lapsia, joiden tarpeet vanhempien ja opettajan täytyy ottaa huomioon tanssitunnille osallistumisessa.

Me opettajat yritämme luoda turvallisen ilmapiirin tunneille. Yksi tärkeä osa sitä on tunnin rakenne, joka toistuu samankaltaisena tunnista toiseen esim. lopputanssi on tanssittava aina, vaikka olisimme myöhässä aikataulusta, muuten tunnin loppu jää ikään kuin ilmaan.   Toiston kautta lapsi alkaa luottaa siihen että hän voi toimia tunnin aikana aktiivisesti, siirtyä tarkkailemisesta tekemiseen.

 Toinen asia, mitä mietin paljon on yhtäaikaisten ärsykkeiden määrä tunnin eri tilanteissa. Tanssisaleissa on ärsykkeitä jo itsessään esim. maisemaikkunoita tai ilmastoinnin taustasuhinaa.  Yritän karsia myös turhat esineet tilasta, joihin lasten mielenkiinto saattaa kohdistua. Samasta syystä yritän tarkkailla omaa käytöstäni opetustilanteessa, yrittäen rajoittaa esim. pitkiä ohjeenantoja ja seurustelua vanhempien kanssa tunnin aikana.
 Me tanssijat itse luomme jo paljon liikettä ja ääntä tilaan.  Siksi pidän "kuulolla" melutasoa, ja huomautan siitä, jos se alkaa nousta.   Tanssitunnin välinevaiheessa en aina käytä musiikkia. Lapsilla on jo tarpeeksi ärsykkeitä, joihin heidän huomio kohdistuu.  Musiikki saattaisi olla juuri se viimeinen ärsyke, joka katkaisisi tunnilla tavoiteltavan flow-hengen.
Kasvattaminen on tasapainoilua, ja niin on myös tanssinopettaminen.


I read this article about over-sensitive children in Vauva -lehti, the link above. I find it interesting as I´m sure, so  do many parents and teachers.  In the adult and children dance lessons we can experience how little children need time to adjust themselves to new stimulus, new people, sounds and space.  Sometimes there  are these over sensitive children that need even more time and parents´s (and teacher´s) protection and quidance in the dance class situation.

The art teachers like myself, we try to create a safe atmosphere for the children and their parents.  A significant factor  are the routines at the lesson, the order of the excersices, the repetition .  For example we must always do the ending dance even if we are running late in our schedule. Otherwise the lesson stays " hanging in the air" because it didn´t end properly.  Through the regularity children become active partisipants instead of merely observing the situation.

I also think about the amount of different kind of stimulus during the lessons constantly.   In different dance rooms there are large windows with interesting views, air conditioning humming . I try to remove objects that are not necessarily part of the dance lesson.  I also try to give the instructions shortly and avoid unnecessary  talking during the lesson.

We, the dancers create a lot of movements and sounds already.  That is why I´m really sensitive to the  sound level, if it rises too much, I always ask the parents to lower their voices.  For the same reason I rarely use music when we are dancing with different objects for example with balls. Children already have so much to concentrate in, that music might just be too much for the situation. It could ruin the beautiful flow-feeling we are after during the dance classes.
Raising children is balancing and so is teaching dance!

 

 

lauantai 12. syyskuuta 2015

Nalletanssi the Bear dance

 

     Syksyn ensimmäinen alkutanssi on ollut Nalletanssi, jossa harjoitellaan piirissä kulkemista, ja venytetään ylös ja alas. Tanssissa etsitään myös perusrytmiä tanssimalla ja taputtamalla lattiaan.
Musiikkina on Risto Järvenpään Tatsia ja Janssia cd:ltä Nallet kaupungissa.  Levy löytyy kirjastoista, ja oheisesta linkistä myös lisää tietoa.
 http://www.fono.fi/Dokumentti.aspx?culture=fi&ID=5a62a0dd-d6ee-4a41-8bdc-03758b76562c

Tämä tanssi jää lasten mieleen helposti, suurin haaste onkin tottua ottamaan vieraan aikuisen kädestä.  Musiikkia voi soittaa kotonakin, näin tanssi jatkaa lasten mukana, vaikka tanssitunnilla siirrytään jo uuteen tanssiin.  Yleensä ennen kauden loppua kertaamme osan tekemistämme harjoituksista, varsinkin ne lempitanssit sieltä syksyltä.
Tämän kuvan nalle on tuotu Bleinheimin palatsista Englannista, niin kuin tassun pohjassa lukee. Se on aika totinen, mutta on onneksi ihanan pehmeä ja jäsenet liikkuvat hyvin.  Sen kanssa on mukava tanssia!
Kotona nallet ja muut pehmoeläimet voi ottaa piiriin mukaan ja välillä tanssia nallenkin kanssa!
 
We ´ve been dancing the Bear dance with children and adults together these past weeks.  In the dance we practise walking hand in hand in a circle, streching up and down and finding the basic rhytm moving our bodies and clapping as well.  The music is from Risto Järvenpää´s cd called Tatsia ja Janssia. The piece is called Nallet kaupungissa.  One can find the cd in the libraries.  More information about the Nallet kaupungissa see the link above. .
 
The children remember the Bear dance easily. The biggest challenge is to get the children hold hands with new adults . It is nice if you can play the music at home as well. The children keep the dance alive by doing it at home although at the classes we must proceed to new dances.  At the end of the season we repeat some exercises, especially the favorite ones.
The little bear in the picture is from the Blenheim Palace in England, as the text says is his paw.  The bear looks quite stern, but luckily feels quite soft and is flexible. It is easy to dance with him!
At home the bears and other stuffed animals can take part in the circle and children can dance with them!

maanantai 17. elokuuta 2015

Tervetuloa tanssimaan!



  Harmittavan viileä kesä on ohi, onneksi aurinko alkoi helliä meitä vielä syyslukukauden alussa.
Aikuinen-lapsitanssitunnit ovat alkaneet viime viikolla. ja oli todella mukavaa taas nähdä vanhoja  tuttuja lapsia, jotka olivat kasvaneet kesän aikana, ja oikein ilahduttavaa oli tutustua uusiin pieniin tanssijoihin.  Kuten viime keväänä kerroin, olen vaihtanut tanssikoulua, jossa opetan, eli nykyään tuntini löytyvät osoitteesta www.espoontanssiopisto.fi, ja sieltä kohdasta aikuinen-lapsitanssi.
Opetan myös 3-4-vuotiaiden tanssitunteja .

Jos jollakulla on vielä innostusta tulla tanssimaan, niin kaikkiin aikuinen-lapsiryhmiin mahtuu vielä. Opetuspäivät ti klo.16.30-17.15, ke klo.16.45-17.30 ja to klo.10.00-10.45.
3-4-vuotiaiden aamutunnille torstaisin klo.9.30-10.00 mahtuu myös.
Tervetuloa kokeilemaan!

Nautitaan lämmöstä ja tanssitaan paljain jaloin niin salissa kuin nurmikolla ja hiekkarannoilla!


The cool summer is over, but fortunately the sun finally came out  at the beginning of the dance year.
The adult-child dance lessons have began last week. It was lovely to meet the old stundets who have grown so much during the summer.  I was also delighted to meet new young  students and their parents.  As I told last spring I´now teach in Espoo and my lessons can be found at the following address www.espoontanssiopisto.fi.  and under adult-child dance.  I believe there is information also in English and I know the office can answer all your questions in English.

I also teach lessons age group 3-4-years. 
New pupils are still welcomed in all the adult-chld groups, and there is room for 3-4years old children on Thursday morning group 9.30am-10.00am, the time table is above.

Let´s enjoy the warmth and let´s dance bare feet in the dance school and on the grass and on the beach!

maanantai 8. kesäkuuta 2015

Hauskaa kesää! Have a wonderful summer!



 
Haikeat jäähyväiset on jätetty osalle oppilaista, koska siirryn toiseen tanssikouluista ensi syksynä.
Olen saanut opettaa tanssia ihanille lapsille ja aikuisille.  Oppilaiden vanhempien kanssa on ollut hyvä yhteistyö, joten suurkiitos! Kuvassa on pieni oppilaani, jonka olen tuntenut 1-vuotiaasta saakka. Hänen äitinsä on käynyt balettitunneillani vielä pidempään. Tässä kuvassa on liikkumisen riemua, sitä mikä on kaiken tanssin idea. Kiitos kaikista muistamisista ja ihanista lasten korteista!


Tässä blogissa oli tarkoitus jakaa Tuire Collianderin kiinnostava seminaarityö Kosketuksen monet muodot - Kosketuksen hyödyntäminen lastentanssissa. Mutta työ on ollut minulla luettavana pdf-muodossa, joten jäämme odottamaan sen saamista linkin taakse. 
Sen sijaan haluan jakaa toisen vastaan tulleen kirjoituksen. Hufington Postissa ilmestyi mainio kirjaesittely Lucy Grayn kirjasta "The Balancing Act -Three Ballerinas Priman Ballerinas Becoming Mothers".  Artikkeli ilmestyi huhtikuussa 2015.  Linkistä pääsee suoraan artikkeliin.

http://m.huffpost.com/us/entry/7129856

En tiedä saako kirjaa Suomesta, mutta tilattua sen varmasti saa tännekin.
Tämä jutun ja näiden hurmaavien kuvien myötä toivotan kaikille aurinkoista ja ihanaa kesää!

I´ve said my farewells to some of my students, due to my transition to another dance school starting at the beginning of fall term.  I feel lucky to have been able to teach such wonderful children and adults.  I shall remember you all dear dancers and parents.  I thank you for communicating and cooperating for the good of the children..
In the picture above is my little pupil whom I´ve know since he was 1-year old.  I´ve know her mother even longer as one of my ballet students.  In this picture there is the joy of moving which I find, is the reason behind every dance movement. During my last week I was showered with gifts and cards children had drawn to me. Thank you!

In this blog I was supposed to share Tuire Colliander´s ´written work called Kosketuksen monet muodot - Kosketuksen hyödyntäminen lastentanssissa ( The ways of touching - how to use touching as a tool in childrens´dance: my own translation) . But I´m no t able to connect the work without the linked version, so we´ll all have to wait that.

Instead I would like to share another article I came across. The Huffington Post published a book preview about Lucy Gray`s book  "The Balancing Act -Three Ballerinas Priman Ballerinas Becoming Mothers".  The article was written last April. With this story and these charming pictures I wish you all wonderful summer!