sunnuntai 1. marraskuuta 2015

Tanssi vai puhetunti? Dance or speech class?

Pistekirjoituksella:tanssitaan
braille letters: tanssitaan

http://yle.fi/uutiset/puhumattomat_kolmevuotiaat_uusi_ilmio__some_varastaa_vanhempien_ajan/8356936

Huomattuani tämän artikkelin muutama viikko sitten, olen voinut iloita, että ainakin taaperotanssissa eli lasten ja aikuisen yhteisellä tanssitunnilla kukaan ei silmäile kännykkää. Taidehetkeen kuuluu keskittyminen käsillä olevaan tekemiseen, tilanteessa läsnä oleminen, itsensä ja muiden kohtaaminen häiriöttä. Tanssitunti oikeastaan pakottaa aikuiset olemaan oman lapsensa kanssa vuorovaikutuksessa, ja sehän on yksi tavoitteistakin - vahvistaa aikuisen ja lapsen vuorovaikutusta.  Pysähtyminen hetkeen ei  ole aina helppoa kaiken kuva-ja viestitulvan keskellä.

Pienten tanssitunti ei ole hiljainen liikkumistunti, vaan siellä puhutaan koko ajan, sanoitetaan toimintaa, vanhemmat opettavat lapsiaan ja opettaja ohjaa koko ryhmää.  Kiinnitän itse huomiota oikeiden sanojen ja käsitteiden käyttöön ja ohjaan osallituvia aikuisiakin samaan.  Yllättäen voi todeta, että tanssi toimii kielellisen kehityksen tukijana, koska sanoittaessamme käsitteitä esim. ylös-alas, lapset oppivat nämä käsitteet oman toiminnan kautta. Myös vaativampia käsitteitä esim. peräkkäin -vierekkäin on pienenkin lapsen kohtuullisen helppo oppia, kun esim. ajetaan autolla peräkkäin oman aikuisen takana.  Erilaiset lorut ja niihin yhdistyvä toiminta on keskeistä pienten tanssissa.
Ja ihan huomaamatta aluksi puhumattomat lapset alkavat  lausua loruja aluksi tapaillen mukana ja sitten löytäen täydellisen sanan. Ja kun meillä on oikein paljon ääntä loruissa, niin voimme iloita kaiken äänen ja toiminnan keskellä.
Pienten tanssitunti on sekä tanssi- että puhetunti!

I noticied  this article above : How children do not learn to speak as young as they used to learn because of  the increasing use of social media by their parents. After reading it I´ve been worried but also glad that there is at least one moment and one place where cell phones and pads  are not dominating the situation - in a toddlers´ dance lesson.   The basis of all art lessons is concentration, being present at the situation, awareness of self and others.  Actually participating in a dance lesson makes the adults to interact with  their own child - that being one of the goals in toddlers´dance.  It is not necessarily easy to step out from the flood of messages, pictures and information.

The dance lesson for the little ones is not a silent moving lesson.  One speaks there all to the time, speaking out the action, parents teaching their children, teacher guiding the group. I pay attention to the correct use of words and language and I encourage adults to do the same. A little bit surprisingly one could say that dance is one method to help to learn the language. Children  learn easily what words such as up-down mean through their own actions.  Also more difficult concepts such as "beside" and "one after another" can be learned relatively easily by for example moving like a car, adult in the front and child behind.
All the action rhymes are core excersises in small childrens´dance lesson. Little by little first the silent children begin to find the right words, practising out loud and succeeding at the end in their pronunciation ,finding the perfect words.   A perfect action rhyme is accompanied by loud voices making us all content!
The dance class for the  litte ones is both speech and dance lesson!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti