sunnuntai 20. syyskuuta 2015

Tasapainoillaan ! Let´s balance!



Luin alla olevan artikkelin erityisherkistä lapsista, ja heidän kohtaamisestaan.
 http://www.meidanperhe.fi/artikkeli/kasvu/kasvatus/erityisherkan_lapsen_4_tunnuspiirretta_ja_nain_toimit_herkkiksen_kanssa Uskon tämän olevan mielenkiintoinen kaikille kasvattajille. Pienten tanssitunneilla saamme kokea, kuinka kaikki lapset tarvitsevat aikaa tottua uusiin ihmisiin ja uusiin ärsykkeisiin.  Joskus joukossa on  erityisherkkiä lapsia, joiden tarpeet vanhempien ja opettajan täytyy ottaa huomioon tanssitunnille osallistumisessa.

Me opettajat yritämme luoda turvallisen ilmapiirin tunneille. Yksi tärkeä osa sitä on tunnin rakenne, joka toistuu samankaltaisena tunnista toiseen esim. lopputanssi on tanssittava aina, vaikka olisimme myöhässä aikataulusta, muuten tunnin loppu jää ikään kuin ilmaan.   Toiston kautta lapsi alkaa luottaa siihen että hän voi toimia tunnin aikana aktiivisesti, siirtyä tarkkailemisesta tekemiseen.

 Toinen asia, mitä mietin paljon on yhtäaikaisten ärsykkeiden määrä tunnin eri tilanteissa. Tanssisaleissa on ärsykkeitä jo itsessään esim. maisemaikkunoita tai ilmastoinnin taustasuhinaa.  Yritän karsia myös turhat esineet tilasta, joihin lasten mielenkiinto saattaa kohdistua. Samasta syystä yritän tarkkailla omaa käytöstäni opetustilanteessa, yrittäen rajoittaa esim. pitkiä ohjeenantoja ja seurustelua vanhempien kanssa tunnin aikana.
 Me tanssijat itse luomme jo paljon liikettä ja ääntä tilaan.  Siksi pidän "kuulolla" melutasoa, ja huomautan siitä, jos se alkaa nousta.   Tanssitunnin välinevaiheessa en aina käytä musiikkia. Lapsilla on jo tarpeeksi ärsykkeitä, joihin heidän huomio kohdistuu.  Musiikki saattaisi olla juuri se viimeinen ärsyke, joka katkaisisi tunnilla tavoiteltavan flow-hengen.
Kasvattaminen on tasapainoilua, ja niin on myös tanssinopettaminen.


I read this article about over-sensitive children in Vauva -lehti, the link above. I find it interesting as I´m sure, so  do many parents and teachers.  In the adult and children dance lessons we can experience how little children need time to adjust themselves to new stimulus, new people, sounds and space.  Sometimes there  are these over sensitive children that need even more time and parents´s (and teacher´s) protection and quidance in the dance class situation.

The art teachers like myself, we try to create a safe atmosphere for the children and their parents.  A significant factor  are the routines at the lesson, the order of the excersices, the repetition .  For example we must always do the ending dance even if we are running late in our schedule. Otherwise the lesson stays " hanging in the air" because it didn´t end properly.  Through the regularity children become active partisipants instead of merely observing the situation.

I also think about the amount of different kind of stimulus during the lessons constantly.   In different dance rooms there are large windows with interesting views, air conditioning humming . I try to remove objects that are not necessarily part of the dance lesson.  I also try to give the instructions shortly and avoid unnecessary  talking during the lesson.

We, the dancers create a lot of movements and sounds already.  That is why I´m really sensitive to the  sound level, if it rises too much, I always ask the parents to lower their voices.  For the same reason I rarely use music when we are dancing with different objects for example with balls. Children already have so much to concentrate in, that music might just be too much for the situation. It could ruin the beautiful flow-feeling we are after during the dance classes.
Raising children is balancing and so is teaching dance!

 

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti