"erikokoisia...eri-ikäisiä" |
Tämä ryhmäjako on mielestäni hyvä; kävelevä 1-vuotias pärjää kyllä samassa ryhmässä kuin 2-vuotias, vaikka tässäkin muodostuu taidollisesti hyvin heterogeeninen ryhmä, jossa opettajan pitää soveltaa tehtäviä eri ikäisille. 1-vuotias on juuri oppinut kävelemään ja nauttii tutkimusretkistään suuressa tanssisalissa, eikä mielellään pysähdy, paitsi ehkä syliin. Kohta 3-vuotta täyttävä 2-vuotias taas pystyy seuraamaan opettajan ohjeita, ja haluaa tanssia hyvinkin itsenäisesti, mikä hänelle pitää sallia. Aikuinen voi silloin nauttia omasta liikkumisestaan ja olla enemmänkin lapsen tukena tunnilla.
1-vuotias oppii mallista omalta aikuiseltaan ja isommilta 2-vuotialta lapsilta. 1-vuotiaan tärkein malli on oma vanhempi, ja opettaja pysyy usein hieman kaukaisempana hahmona tanssitunnilla. 2-vuotiaan malli on oma aikuinen ja opettaja. Tällainen jako tapahtuu useimmiten tunneilla, mutta lapset ovat yksilöllisiä, ja näen usein 2-vuotiaankin nauttivan äidin kanssa tanssimisesta, ja taas joku 1-vuotias voi seurata opettajaa tarkasti ainakin suurimman osan tunnita.
Vanhempi huomaa kyllä, miten oma lapsi käyttäytyy tunnilla, ja voi yrittää mukauttaa omaa rooliaan lapsen toiveiden ja tarpeiden mukaan Tanssitunti on aikuisen ja lapsen vuorovaikutusta, ja se voi vaihdella eri päivinä.
Ryhmäjaosta on muitakin näkemyksiä. Erään pitkän linjan aikuinen-lapsiryhmien opettajan mukaan ikäjakauma voi olla 1-5 vuotta, eli jokainen tanssii oman tasonsa mukaan. Pienet oppivat isommiltaan ja isot oppivat ottamaan pienempiään huomioon.
Joissakin tanssikouluissa halutaan taas selkeä raja; 1-vuotiaat ja erikseen 2-vuotiaat. Siinäkin on ideaa, varsinkin jos tulijoita on tarpeeksi. Onko sinulla mielipidettä tähän asiaan?
What would be an ideal age difference in the toddler´s dance class? This is a question I hear often and also hear different kinds of answers. In most cases 1-and 2 -years old children are together in a group. 3-years old are dancing in there own group.
Making groups in this way is good in my opinion. A walking 1-year old can dance in the same group than almost 3-years old 2-year old child, even though this choice of grouping forms a group with variable abilities. A teacher must apply the exercises so that each and every one can participate in their own level.
A 1-year old child has just learned how to walk and loves to wander around in a spacious dance room and rarely likes to pause, perhaps only to sit in his or her parent´s lap. A 2-years old can little by little follow the instrucitions given by a teacher and often likes to dance on her own, and that we must allow him or her to do. An adult can enjoy his or hers own moving and just support the child and his or hers inpendent participation.
A 1-year old learns form her own adult accompanying him or her and from the older children. The most important model of moving is his or hers own parent. A 2-years old dancer learns from his or hers own adult and from the teacher. This kind of division happens most of the time, but children are very individual and I see 2-years old dancong appily with their parents and some 1-year olds can follow the teacher closely, at least most of the lesson.
Parents do notice how their children act during the class, and parents can try to adapt their own role to the hopes and needs of their children. Dance class is interaction between children and adults and that can vary from day to day.
There are other views about how to divide the groups. One experienced dance instructor suggests that one year old children can share the class up to five-years old children. The youngest learn for the older children and the older can learn how to behave with the younger ones.
In some dance schools there is a very strict age policy, one year olds in one group and 2 years old in one group. That is an idea, if there are children enough coming to dance. Do you have an opinion to this matter?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti