lauantai 24. tammikuuta 2015

Takaisin tunneille, osa 2. Back to the classes part 2.






Olen kirjoittanut alla olevan tekstin  jo muutamia vuosia sitten blogini alkutaipaleella. Tässä vaiheessa vuotta aihe on jälleen ajankohtainen.  Omat kokemukseni opettamisestani ja kohtaamiseni lasten ja aikuisten kanssa saavat minut lisäämään vielä  käytännön ohjeita tähän mukaan. Kannattaa lukea ainakin numeroidut kohdat varsinaisen tekstin jälkeen. 

Taaperot ja aikuiset ovat taas palanneet tanssitunnille.  Suurin osa  osallistujista on tuttuja lapsia- syksyllä aloittaneita, mutta vuoden alussa tulee aina myös uusia oppilaita, mikä on mukavaa!
Aina ei ole helppoa tulla uutena ryhmään mukaan, voi tuntua, että muut lapset osaavat jo niin paljon; tietävät tunnin kulun ja ovat mukana hienosti.  Oma lapsi saattaa vain kävellä ja katsella, eikä halua tehdä mitään muiden mukana.  Silloin aikuinen saattaa miettiä, että miksi  me olemme täällä? Eihän tästä tule mitään.

 Tässä vaiheessa antaisin neuvoksi, että jaksakaa tulla tunnille 3-4 kertaa, vasta sitten voi nähdä todellisen tilanteen.  Harjoitukset ovat tulleet tutummaksi lapselle, samoin ryhmän muut jäsenet. Opettajakin alkaa pysyä lapsen mielessä, miltä hän näyttikään, ja mitä hänen kanssaan tehdään. Se mikä alussa saattaa näyttää epämääräiseltä harhailulta salissa, voikin näyttää melko jäsentyneeltä aikuinen-lapsitanssiparilta ainakin neljännen kerran jälkeen.  Lapsi tarvitsee aikaa ja toistoa oppiakseen uusia asioita, ja niinhän me aikuisetkin tarvitsemme, jos aloitamme uuden asian parissa.

Käytännön vinkkejä, jotka auttavat uusia ja jo aikaisemmin mukana olleita.

1. Saapukaa ajoissa paikalle, mutta ei liian aikaisin, ettei lapsen energia ole jo kulutettu, ennen kuin tanssitunti alkaa.
2. Pukekaa lapselle ja itsellenne vaatteet, joissa mukava liikkua, koska liikumme myös lattiatasossa ja kannamme lapsia, hiki saattaa tulla.
3. Käytetään turvallisia otteita lapsen kanssa. Lapsen käsien liikkeitä voi ohjata sormista ja ranteista, mutta esim. hypyissä lasta kannattaa tukea kainaloista.
4. Pieni lapsi seuraa oman aikuisen tekemistä tunnilla. Aikuisen kannattaa olla aktiivisesti mukana  tuntitilanteessa, näin aikuinen muistaa tanssit ja lorut, ja tehdä niitä lapsen kanssa kotonakin.
5. Kädet kannattaa pestä ennen ja jälkeen tanssitunnin, näin pöpöt eivät leviä harrastuksen kautta.

Tervetuloa mukaan kaikki uudet !

p.s jos joku haluaa kertoa omista kokemuksistaan, miltä tuntuu aloittaa ryhmässä lapsensa kanssa, niin kaikki tarinat ovat tervetulleita!

 I wrote this text below a few years ago, when I has just started writing this blog. At his time of year it feels like a current topic again.  I´ve gained so many experiences about my own teaching and meeting with various children and adults, that I would like to add some practical tips for the new comers. The tnew tips are marked with numbers.
The toddlers and adults have come  back to the dance classes.  Most of the participants are children who have started in autumn with me, but there are always new dancers at the begining of the year, and that is really nice!
Sometimes it is not easy to come to the group as a new beginner.  One can feel that other children can do so much, they know how the class goes, and are participating well.  One´s own child might just walk around and look  at the others, and is not willing to do anything with the group. Parents can wonder, why are we here?This is not working.

At this point I would advice, that please make the effort and come to the class three or four times, then  en one can see the real picture.  By then the  exercises have become familiar to the  child, as are the other members.  The child begins to remember the teacher and the activities he or she does with the teacher.  What at first might  seem as  uncertain wandering in the dance room, may  turn out to be structured toddler-adult dance pair dancing after the fourth class. Children  need time and repetition in order to learn new things, and so do we adults  if we´ll take on a new challenge.

1. Please be on time, but not too early, so that the child still has energy to dance. If she or he has to wait fot a long time before the class begins, she or he might use the energy and enthusiasm needed before hand.
2. Wear comfortable clothes so that you both are able to move on the floor as well in the overall space. We do carry the children from time to time. Adults might get warm themselves.
3. Let´s hold the children in a safe way. One can guide the child by holding their hands or fingers, but if one for examples lifts them, then let´s carry them under the arms.
4. It is most useful if the adult is following and dancing in the class actively. The children look their own parents closely and imitates them. The adults also learn the dances and  rhymes and can do them at home as well.
5. Please, let´s wash hands before and after class, this is the easy way not to catch nor to spread any bugs.

Welcome all the new dancers! 

p.s if anyone likes to share their experiences about starting in a group, please send me  your story!

lauantai 17. tammikuuta 2015

Uusi lukukausi - uudet tanssit New term - new dances



   Uusi lukukausi on käynnistynyt, ja taaperoryhmiin on tullut uusia tanssijoita, tervetuloa!
Olemme tanssineet Jäniksellä pitkät korvat - laulun mukana mukavaa jänistanssia.  Jänistanssissa on hyödyllisiä kohtia esim. korvat ja koivet ristiin, jolloin lapset tekevät ns. keskilinjan ylityksen liikkeissään, mikä kehittää lapsen koordinaatiota aivopuoliskojen työskennellessä yhtä aikaa. Myös tasot ylös-alas hahmotetaan  uudella tavalla, kun jäniksen häntä laitetaan ylös ja alas.  Mikä parasta, laulun melodia ja muoto on hyvin selkeä ja tarttuva.  Myös 3- 4-vuotiaat tykkäävät kovasti tanssia tätä tanssia.
Alla laulun sanat kahdella kielellä . Etsiessäni sanoja, löysin mainion sivuston varhaiskasvatustyöstä- ja sisällöistä kiinnostuneille http://pajupellonperhepaivakoti.blogspot.fi.'
Jäniksellä pitkät korvat löytyy levyltä Vauvojen laulun aika / [koonneet ja toimittaneet] Eve Alho, Hilkka Hautsalo, Soili Perkiö.

A new term has begun, and new dancers have become to the toddlers`dance groups, welcome !
We have been dancing a new rabbit dance, it is called The rabbit has long ears. The dance has some very challenging parts fofthe young dancers ,for example. when we cross our hands or feet children have to cross the center line and develop their coordination between right and left side of their bodies.  The levels up and down can be perceived in a ne way, because "the tail " is going up and dow.  The best part is that the song has very catchy melody and form. The 3 and 4 years old children like to dance this dance as well. 
 I made my own translation of the words for the non-Finnish speaking families, look down below.

The rabbit song can be found on cd in Finnish called Vauvojen  laulun aika By Eve Alho, Hilkka Hautsalo and  Soili Perkiö.

Jäniksellä pitkät korvat -pitkät korvat-pitkät korvat

Jäniksellä pitkät korvat -pitkät korvat on.
Korvat ristiin - korvat suoraan -korvat ristiin -korvat lurpalleen

Jäniksellä pitkät koivet-pitkät koivet-pitkät koivet
Jäniksellä pitkät koivet -pitkät koivet on
Koivet ristiin-koivet suoraan-koivet ristiin- koivet ristiin
kohti pilviä

Jäniksellä töpöhäntä - töpöhäntä -töpöhäntä
Jäniksellä töpöhäntä -töpöhäntä on
Häntä ylös-häntä alas - häntä ylös - häntä pörhölleen

Jänis loikki pellon poikki -pellon poikki -pellon poikki
Jänis loikki pellon poikki - piiloon luikki hui!

Rabbit has long ears -long ears -long ears
Rabbit has long ears - long ears indeed.
Crossed ears - straight ears -crossed ears and let them fall down.


Rabbit has long legs -long legs-long legs
Rabbit has long legs - long legs indeed.

Crossed legs - straight legs -crossed legs - up towards the clouds

Rabbit has tiny tail -tiny tail -tiny tail
Rabbit has tiny tail - rabbit has tiny tail indeed.

Tail up- tail down -tail up - fluff the tail
Rabbit jumps over the field - over the filed- over the field
Rabbit jumps over the field - and hides, wow!


lauantai 20. joulukuuta 2014

Hyvää Joulua! Merry Christmas!



  Tanssikoulujen syyslukukausi lähenee loppuaan.  Viime viikolla tanssimme monet joulutanssit eri taapero-ja aikuinen-lapsiryhmien kanssa.  Oli hienoa, että niin moni perheenjäsen ehti mukaan jouluisiin tanssitunteihin.  Kokonaiset perhekunnat tanssivat yhdessä.
Myös 3-4-vuotiaiden tunnilla esitettiin esityksiä vanhemmille. Pienet lumihaltiat hurmasivat esityksellään kimaltavien viittojensa kanssa.  Lapset ovat oppineet paljon syksyn aikana.  Lapset kokevat tuntitilanteen tutuksi, toisten lasten nimet osataan ja omat nimet uskalletaan sanoa ihan ääneen.  Opettajalle kerrotaan asioita, ja erilaiset tanssiharjoitukset sujuvat niin liikkeellisesti, kuin tilanhahmotuksenkin kannalta. Olemme aloitelleet myös ensimmäisiä paritöitä, kuten tonttujen parikierintä kädet yhdessä. 
Haluan kiittää kaikkia perheitä joulumuistamisista, ja toivottaa kaikille iloista joulua!
Lauletaan ja tanssitaan ja toivotaan että lumihaltioiden taiat tuovat meille lunta!

Kevätkaudelle uusia lapsia mahtuu mukaan pienten ryhmiin. Olen saanut luvan mainostaa omia tuntejani, joihin vielä mahtuu. Jos tanssitunnit kiinnostavat niin alla aikatauluja:

Helsingin tanssiopistossa:
ma klo. 16.30 - 17.15  tanssileikki 3-4-vuotiaat Viherlaakson koulu, Espoo
ke klo.  11.15-12.00    tanssileikki 3-4-vuotiaat Kasarmintorin studio Helsinki
ke klo:  10.30 - 11.15  taaperotanssi 1-2-vuotiaat yhdessä aikuisen kanssa, Kasarmintorin
                                    studio Helsinki
ks. lisää www.helsingintanssiopisto.fi


Espoon tanssiopistossa:
to klo. 9.30 -10.00     lastentanssi 3-4-vuotiaat Piispanportin studio

ks. lisää  www.espoontanssiopisto.fi

The fall term in the dance schools is beginning to end.  Last week we had many christmas dances at the dance lessons with my toddler dance groups and with the 3-4-years old little dancers. It was wonderful that so many family members and other quests had time to participate  in  our special christmas dance lessons.
There were entire families dancing and rejoicing together.

The 3-4 years old children performed in front of their parents and other quests. The little snow elves charmed with their glittering little capes.  The children have learnt a great deal during this past months.  Children find the dance lesson situation familiar, they know the names of the other children in their groups and they say their own names outloud at the beginng of each lesson.  Children are eager to  share things to me as well.
They can do many different dance exercises executing different ways of moving and perceiving the space more easily for example staying in line and not jumping into each other...we´ve also begun the first couple exercises, little elves rolled on the floor holding hands with each other.

I thank you for all the presents and flowers I received, and wish you all very merry christmas!
Let´s sing and dance and wish that the magic tricks of the little dancing elves bring snow finally on the ground!

New dancers are able to enroll to the classes after christmas.  I received a permission to advertise my own class which are available to new dancers. Look up for the schedules and browse through internet pages of these two dance schools to find information in English.

maanantai 15. joulukuuta 2014




Saanko esitellä Pikkutrillin - Varhaisiän musiikinopetuksen ammattilehden. Ylhäällä kuva juuri ilmestyneestä lehden kannesta. Olen kirjoittanut tähän numeroon artikkelin nimeltä Yhdessä enemmän. Artikkelissa käydään läpi taaperotanssin keskeisiä asioita, ja   kuvaillaan taaperotanssin ja muskarin yhteisiä ja toisistaan eroavia piirteitä.  Haastattelin tätä varten omia taaperotanssijoitteni/ aikuinen -lapsitanssin vanhempia, joten heidänkin mielipide tulee siellä esiin. 

Pikkutrillistä on tulossa näytelehti nettiin tammikuussa, jolloin pääsen laittamaan linkin kaikille blogin lukijoille. Nyt toistaiseksi laitan lehden esille Helsingin tanssiopiston Kasarmin torin studion ilmoitustaululle, ja Espoon tanssiopiston Piispanportin ja Jalavapuiston koulun ilmoitustauluille. 
Lehti löytyy varmasti myös kaikkien musiikkiopistojen muskariopettajilta, ja kenties kirjastoista?

Lämmin kiitos vielä kerran kaikille vanhemmille, joita haastattelin. 
Alla linkki, josta löytyy paljon luettavaa, kirjavinkkejä jne.

Pikkutrilliä julkaisee varhaisiän musiikinopettajat ry.www.vamory.fi

May I present Pikkutrilli - magazine for you. Pikkutrilli means Little trill, and it is a magazine for professional music teachers, who work with young students ( from baby-age until six-years old children I presume).  The picture is a magazine cover.  I wrote an article to this publication. It is called "More- together".  In the article I tell about the concept of toddler dance, what it is and how it is similar and different from the music lessons for young very yound children.  I did some interviewing among the parents who participate in my toddler dance classes.  One can read their opinion as well in the article.

So far the Pikkutrilli is not published in the internet, but in January there will be a sample net-magazine. Then all the blog readers can read the article on line.  So far I will just bring the paperversion to the dance schools where I teach myself in Helsinki and Espoo. The ´magazine can be found in the Musiikkiopistot( the music schools) and perhaps in the library?

My warmest thanks for the parents I talked with before writing the story.
The link  above takes you to the pages of the Teachers of early-age  music education ( my own translation). They also publish the Pikkutrilli. One can find a lot to read and interesting tips for books and cd:s. I hope it is in English as well.

sunnuntai 7. joulukuuta 2014

Näkyykö tähtiä? Can you see stars?



 Yksi joulunajan klassikkotansseista taaperotanssitunneilla on "Tuiki tuiki tähtönen".  Tanssimme sen niin, että laulettaessa tähdistä, teemme tähtisormia, eli sormet tanssivat  kiinni ja auki niin suuriksi kuin saamme. Kohdassa "korkealla loistat vaan" kurotamme kädet korkealle laittaen kädet ristiin sormien kohdalta.  "Katsot alas" kohdassa tuomme kädet ihan alas.  Tanssin voi tanssia seisten tai istuen.
Tanssi on todella yksinkertainen suunta- ja sormien hienomotoriikkaharjoitus, mutta kun kyseessä on 1-vuotias tanssija, niin saattaa kestää jonkin aikaa ennen kuin hän oppii tekemään sormien liikkeet tietoisesti oikeassa kohdassa.  Aluksi nuorimmat lapsista usein vain katsovat aikuisten sormiliikkeitä, ja sitten vähitellen heidän omat sormensa lähtevät liikkumaan.  Tähtisormien liikkeet näyttävät yhtä maagisilta kuin innostuksen loiste lasten tähtisilmissä. 
Kyllä näkyy tähtiä, ihan joka tunti!

Alla on sanat, ja linkki Tuikkivien tähtien historiaan.

One of the classic dances during the Holiday season is Twinkle Twinkle Little Star at toddlers` dance lessons.  We do star fingers when the words tell about stars, we open our fingers as wide as we can and then we press them together. When the words say "Up above" we raise our hands and cross them as if we are making a big star. "Like diamond in the sky" part we lower our hands, because in the Finnish lyrics it has been translated differently " looking down on the earth" ( own translation).
This dance can be danced standing up or sitting down.

So it is actually a very simple direction- and finger motor skills exercise. But when it is danced by a one-year old child it might take a while for her or him to learn the right  movements in a conscious way with the right words.  It often happens that the younger children first only look at the adults making the finger movements and then little by little their own fingers begin to move in a dream like way. The dancing star fingers look as macigal as the glow in the eyes of the children  once they´ve mastered the dance .
So yes, one sees stars, during  every lesson!
There are the Finnish and English lyrics for non-Finnish speaking participants, and the link takes you to the history of the this song.

Tuiki, tuiki tähtönen                                       
Iltaisin sua katselen
Korkealla loistat vaan
katsot alas maailmaan
Tuiki, tuiki tähtönen
Iltaisin sua katselen

Twinkle, twinkle, little star,
How I wonder what you are.
Up above the world so high,
Like a diamond in the sky.

Twinkle, twinkle, little star,
How I wonder what you are.

http://en.wikipedia.org/wiki/Twinkle_Twinkle_Little_Star

perjantai 21. marraskuuta 2014

Joulukausi alkaa - the Holiday Season is here




JOULUTEATTERI: PÄHKINÄNSÄRKIJÄSytkyt: Pähkinäsärkijä kansallisteatteri

http://www.kansallisteatteri.fi/esitykset/jouluteatteri-pahkinansarkija/

    Tanssitunneilla  niin kutsuttu virallinen joulukausi on alkanut tällä viikolla.  Lähes kaikki ryhmät aloittivat joulutanssien harjoittelemisen.  Taaperoryhmissä valmistetaan porojen tanssi vanteiden kanssa ja tietysti "Tuiki tuiki tähtönen", joka on jokavuotinen klassikko.  Tähtisormien harjoittelu kehittää sormien hienomotoriikkaa, ja jo aikaisemmin syksyllä tehdyt tähtien keinunnat voidaan liittää tanssiin mukaan.  "Korkealla loistat vaan - katsot alas maailmaan" kohdassa saadaan tanssittua ylhäällä ja alhaalla.
3-4-vuotiaat valmistavat Lumihaltioiden tanssia, joka tanssitaan Pähkinänsärkijän Makeishaltijattaren variaatioon. Lumihaltioilla on kimaltelevat viitat ja he hiipivät piirissä, muodostaen erilaisia haltioitten tunneleita, ja tietysti he myös pyörivät  viitat hulmuten.  Lapset nauttivat Tsaikovskyn balettimusiikista ja eläytyvät  lumentuojien tunnelmaan.

Yllä oleva kuva on Kansallisteatterin ohjelmistossa menevästä Sytkyt -nukketeatterin esityksestä, joka on suunnattu 3-8-vuotiaille.  Eräs 3-vuotias tanssija  oli äitinsä kanssa  käynyt katsomassa esityksen, ja molemmat tykkäsivät kovasti näkemästään.  Käykää lukemassa lisää tästä Pähkinänsärkijästä yllä olevasta linkistä, sieltä löytyy myös video.

 Nautitaan joulun odotuksesta ja tästä juhlakaudesta!

The  official holiday season began last week when all the dance groups started to learn their christmas dances at the dance lessons.  The toddlers are preparing  a reindeer dance with hula hoops. "Twinkle twinkle little star" is annual season dance. Children can practise motor skills with  finger movements , and the stars can swing and sway  from one side to the other finding their balance.   Also the concepts up and down are included in the Twinkle...

The 3-4years old dancers are pracising a Winter Elf dance accompanied by the Sugar Plum Fairy variation from the Nutcracker ballet ( Tchaikovsky).  The winter elf´-dancers have glittering capes and they walk silently in a circle, they also create macigal tunnels by themselves and they spin around and make beautiful turns their capes flowing in the air.  The children seem to enjoy the wonderful music and play their part as a macig snow fairies.

The picture above is from a Puppet Theatre performance  by Sytkyt playing in the National Theatre in Helsinki. One of my 3-years old dancer saw the performance with his mother, and they both liked it very much. The recommended age for audience is 3-8 years old. Read more in the link above.

Let´s embrace this Holiday season!

http://www.kansallisteatteri.fi/esitykset/jouluteatteri-pahkinansarkija/

perjantai 7. marraskuuta 2014

Pallo + Liike = Tanssi? Ball + Movement = Dance ?


 
Kuluvana syksynä olemme ensimmäistä kertaa ottaneet pallot taaperotanssituntien välineeksi .
Olen uskaltautunut ottamaan pallot tunnille - aikaisemmin ajattelin pallojen mukaan ottamisen synnyttävän  hallitsemattoman kaaoksen. Pidin palloa myös "epätanssillisena"  liikuntavälineenä, mutta vähänpä tiesin.
Hulinaa ei ole syntynyt pienten tanssijoiden ryhmässä. Erilaiset vierittelyt ja tasapainoilut ovat olleet lasten mieleen.  Haastavin osa palloharjoitusten  suunnittelemisessa oli itse potkuliike, miten tehdä pallon potkimisesta tanssia?

Pallon potkaiseminen kehittää koordinaatiota, silmän ja jalan yhteistyötä ja tasapainon pitäminen potkaisuhetkellä on vaativaa, varsinkin ihan pienille.  Edellisten lisäksi pallon potkiminen on todella hauskaa, joten potkimista ei mitenkään voinut jättää pois.
Kokeilujen ja pohdinnan jälkeen meillä on nyt ohjelmassa kaksiosainen potkutanssi, jota säestän lyömäsoittimilla. Tanssin osat ovat pallon potkaiseminen salin toiseen päähän ja sieltä pallon kanto takaisin erilaisilla variaatioilla.  Soitin vaihtuu kun pallon kanssa tehtävää liikettä vaihdetaan.  Näin kerrottuna saattaa kuulostaa sekavalta, mutta näyttää aika hyvältä ja tuntuu vielä paremmalta!
(Mikä parasta, tämän tanssin voi siirtää myös ulos.)

Jos haluatte kurkistaa vielä China Daily-sivulta löytämäni artikkelin pallon monista mahdollisuuksista, niin googlatkaa  The art of balance and fun

During this past fall we´ve danced with balls at the toddlers´ dance lessons. I dared to bring in the balls for the first time. I always anticipated  that a chaos would take over once the children got hold of the balls. I also regarded  that a ball and dance  would not work together. But I was wrong.
There has not been a slightest sign of a chaos during lessons.  ´The children have found ball rolling and bowling assigments very interesting as well as balancing on top of the ball or hiding the ball with diffrent body parts.
The most challenging part for me was to plan how to practise the kicking -movement in a dance like way?  To kick a ball is very good  over all coordination movement, eye and foot work together and finding balance on one foot while the other one is doing the kick is very demanding for the youngest ones. In addition to this, kicking a ball is truly fun, so I knew I couldn´t leave that movement out of our ball routines.
After some thinking and experimenting we now have a two-part ball dance accompanied by percussions played by myself, The parts are kicking the ball to the other side of a dance room and carrying the ball in different positions back to the starting point. A different percussion is played when  movements change.  It might sound a little bit confusing when described with words, but let me assure you the ball dance looks good, and it feels even better!
( and this dance can be danced outside as well...)

And if you like to see a picture and a article what really fun kids can do with a ball
google the words : The art of balance and fun , you´ll get the China Daily page...