sunnuntai 21. syyskuuta 2014

Kontataan - Let´s crawl !

Nalle Puh konttaa värityskuvassa.
     Lähes jokaisella taaperotanssitunnille kontataan yhdessä lasten kanssa.  Se on meille aikuisille aika työlästä ja epämukavaa polville, mutta taas on hyvä pitää mielessä kuinka tärkeää konttaaminen on  lapsille.  Lapsen kontatessa hänellä kehittyy vuoroliike, eli kehon eri puolet toimivat vuorotellen. Vuoroliikkeen kehittyminen kehittää aivojen eri puoliskojen yhteistoimintaa, ja on näin ollen tärkeää kaiken oppimisen kannalta myöhemminkin.  Vuoroliikettä tarvitaan monissa liikkumisissa esim. kiipeäminen on vuoroliikettä, samoin konttaamista edeltävä ryömiminen ja sen sovellukset.
Tasapaino kehittyy myös konttaamisessa. 
Aikuisen on hyvä valmistautua konttaamiseen ja kaikenlaiseen muuhunkin lattiatasossa tapahtuvaa möyrimiseen tullessaan taaperotanssitunnille.  Kannattaa pukeutua niin, että on mukava välillä myös tanssia alatasossa lapsensa kanssa. Lapsi katsoo oman aikuisen esimerkkiä, konttaamisessakin.
Yritetään tehdä siitä hauskaa! 
Alla vielä Vincent Van Goghin  näkemys konttaavasta lapsesta.

In most of the toddlers´ dance lessons we crawl. It can be quite unpleasant for us, the adults, and our knees rarely like it.  But it is useful to keep in mind how important the skill of crawling is for young babies and children.  When a child is crawling, she or he is developing so called alternating movement, meaning the body sides work together creating a movement.  During the alternating movements the different sides of brains work at the same time, and this brain development  is important in other learning as well.
The ability to alternate one´s movements is important also in  climbing and many other movements.

The adults should be ready to crawl, roll and move in all kinds of ways down on the floor.  Wear clothes that are comfortable.  Adults are the moving examples for their children, in crawling as well.
Let´s try to make it fun for all!

Down below there is an artist´s view about a crawling child.




Baby crawling Vincent Van Gogh 1883

lauantai 13. syyskuuta 2014

Pian pian! Soon soon!




     Yllä oleva kuva saattaa tuoda mieleen monelle tanssikoululaisen vanhemmalle tutun tunteen.  Opettaja ottaa pienet oppilaat sisään saliin ja napsauttaa oven kiinni vanhempien edestä. Syyskausi on hyvässä vauhdissa, 3-4-vuotiaat lapset saatetaan tanssisalin ovelle, mutta vieläkään ei vanhempia päästetä katsomaan mitä sisällä tapahtuu.  Tämä herättää joissakin vanhemmissa ärtymystä, ihan ymmärrettävästi. 3-4-vuotiashan on vielä todella pieni eroamaan aikuisestaan.
 Miksi näin toimitaan tanssikouluissa?
Lyhyenä alustuksena:  Monissa tanssikouluissa on nykyään aikuinen-lapsiryhmät, joissa myös 3-vuotias voi osallistua aikuisen kanssa tanssitunnille. Jos vanhempi kokee, että oma lapsi on vielä liian pieni jäämään yksin tanssitunnille, niin ehdottomasti suosittelen yhteistä tanssituntia.
Jos vanhempi päättää laittaa 3-vuotiaan yksin tunnille, niin silloin kannattaa jo ennen tuntia käydä läpi tilannetta lapsen kanssa, jotta yksin jääminen ei tule yllätyksenä lapselle. 

Lapsiryhmän parhaaksi on, että he saavat tutustua opettajaan rauhassa ja alkavat kokea hänet ryhmän turvallisena aikuisena.  Oppilaat keskittyvät katsomaan ja kuuntelemaan opettajan ohjeita.
Uusi oppimistilanne vaatii aikaa ja kiireettömyyttä, jotta lapset oppivat myös tuntemaan uuden tilan, jossa toimitaan. Lapset oppivat huomioimaan muita lapsia, kun heidän oma huomionsa ei jakaudu moneen suuntaan.  Sama koskee opettajaa, hän voi antaa jakamattoman huomionsa lapsille, tehdä havaintoja ryhmästään ja opettaa heitä.  Kyse on siis yksinkertaisesti rauhallisen ja turvallisen oppimistilanteen luomisesta lapsille.
Vanhempien on kuitenkin hyvä olla ihan heti oven ulkopuolella tavoitettavissa, jos tulee tarvetta tunnin aikana. Joskus joku lapsi haluaa varmistuksen, että äiti todella on odottamassa siellä oven takana. 
Opettaja pitää avoimet ovet tanssitunnillaan heti kun ryhmä tuntuu luottavaiselta, ja ensimmäiset tanssit ovat opitut.  Lapsille on tärkeää näyttää vanhemmille oppimaansa, samoin kuin vanhemmille on merkityksellistä nähdä, mitä lapset ovat oppineet, ja miten opettajan heidän lapsiaan opettaa.

Onneksi avoimien ovien tunti on ihan pian! Tervetuloa!

This picture might make parents feel the same way as they might feel at the door of a  dance room when they are bringing their little dancers to the dance school.  The teacher takes the children in and shuts the door in front of the parents.  The autumn term is well on its way and still the parents are left outside.  This might irritate some parents and understandably so.
Why do dance teachers act this way?
First shortly: There are child-adult dance groups in many dance schools today. So if parents feel that their child is too young to stay without them in a group teaching enviroment,  I warmly suggest to take part in the child-adult classes.
But if parents have chosen to put their child in a dance class for 3-4years old children, then it would wise to discuss the fact that hte child is going to be left in the group without their parents, so that the situation won´t come as a surprise for the child.

It is for the children`s best interest that they get to now their teacher little by little and begin to trust her to be the secure adult in the learning situation. Children concentrate and  look at their teacher and lissten  to her instructions.   The new situation takes time, children also  learn  about a new dance enviroment and get to know other children,if their concentration is not divided between many objects.
The same applies for the teacher.  She can give her undivided attention to the children, observe the children and begin to teach them . In all simplicity the closed doors  give an oppurtunity to create a peaceful and safe learning situation for the new young dancers.

But it is imperative, that parents stay outside the dance room door, since children might want to check that their mommies or daddies truly are waiting for them.

The opend doors-lesson will be held as soon as the children are comfortably in the dance class situation and they have learned the first dances.  It is really important for the children to be able to show their parents what they have learned, and it is equally important for the parents to see what their children have learned and how the teacher is teaching their children.
Fortunatuly the open doors - class is very soon! Welcome"


 
 

sunnuntai 31. elokuuta 2014

Vielä mahtuu keskiviikon ryhmään! Welcome to dance on Wednesday morning!

Hei!
Alla lyhyt mainos omista keskiviikon tunneistani.
Jos etsitte vielä taaperotanssi ryhmää, jossa tanssia aamupäivisin, niin tervetuloa tanssimaan
Helsingin tanssiopiston taaperotanssitunnille keskiviikkoisin klo: 10.30-11.15 Kasarmintorin studioille Helsingin keskustaan.  Ilmoittautumiset osoitteessa www.helsingintanssiopisto.fi  .
Ryhmä on 1-2 -vuotiaille, mukaan voi hyvin tulla vaikka täyttäisi ihan lähiaikoina 3-vuotta. Sopii esimerkiksi sisaruksille mainiosti.  Ja vauvan voi ottaa mukaan, vaikka kantokopassa. 

Ja jos löytyy reippaita 3- tai 4-vuotiaita, jotka ovat valmiita jäämään tunnille yksin, niin 3-4-vuotiaiden ryhmä tanssii heti taaperoiden  jälkeen eli keskiviikkoisin klo:11.15-12.00. Siihenkin ryhmään mahtuu vielä. 
Lämpimästi tervetuloa!


Hello!
There is a litte advertisement about my Wednesday lessons below.

If you are still looking for a toddlers dance lesson for this fall , you are most welcomed to join our Wednesday group at 10.30- 11.15 at the studio in Kasarmintori in the heart of Helsinki.  You may
register on the internet www.helsingintanssiopisto.fi .
The lesson is for children age 1-2years old, but even if a child is turning three soon, she or he is still welcomed into the group. 
and if there are 3 or 4 years old children, there is  class for that age group right after toddlers. New dancers are still welcomed.  In this latter lesson the children dance without their parents.
You are warmly welcome to the dance lessons!

sunnuntai 24. elokuuta 2014

Papula BOX tulossa...coming soon



   Espoolainen tanssiryhmä Glims &Gloms on valmistamassa tanssiteoksen lapsille. 
Papula BOX on yli 3-vuotiaille suunnattu hyväntuulinen tanssiesitys, joka vilisee värejä, muotoja, hauskoja yhteensattumia ja yllätyksiäkin. 
Tanssiteoksia lapsille ei ole liikaa tarjolla, joten voin suositella tätä perheille. Linkistä voi kurkata videota, niin pääsee tunnelmaan...
http://www.glimsgloms.com/papulabox.html

Olin mukana katsomassa näyttämöharjoitusta viikko sitten. Yleisössä oli myös lapsia mukana, ja jossakin vaiheessa huomasin, että oli todella mielenkiintoista katsoa heidän reaktioitaan ja esityksessä mukana elämistä.  Teos aukesi heille ihan eri tavalla kuin itselleni. 
Tanssijat ovat todella taitavia, eivät ainoastaan tanssimaan vaan luomaan tunnelman, jossa on lämpöä ja huumoria.  Ensi-ilta to 18.9 Kulttuurikeskuksessa Tapiolassa!

Glims&Gloms dance theatre placed in Espoo are creating a dance performance for children.
Papula BOX is for children over 3-years old and their families. It is easy going and fun full with colours, shapes, funny coinsicidence and even surprises.
There are never too many dance performances for children, so I do recommend to see this. There is a link above, take a look at the video and you´ll get in the mood...

I had a chance to see the stage rehearsal of Papula BOX last week. There were also children at the audience. At some point I noticed that I found myself observing the children reactions to the performance.  They understood/ received the performance in a different way than we adults.

The dancers are very good, skillfull not only in their dance technique but in their ability to create a warm atmosphere  on stage with sense of humour.  The opening night will be on the 18th of September at the Culture center in Tapiola!

tiistai 12. elokuuta 2014

Taas tanssitaan! Let´s dance again!




Syyskauden 1.tanssiviikko on käynnissä, vaikka tässä ihanassa säässä voisi luulla olevansa keskellä kesää...
Omat opetukseni käynnistyvät taaperoiden osalta 1.9 vasta, toivotaan, että silloin perheet ovat jo löytäneet tanssitunneille.  Opetan kahdessa eri koulussa pääkaupunkiseudulla sekä taaperotanssia eli 1-2, ja 2-3-vuotiaiden ryhmiä, joissa lapset käyvät aikuisen kanssa.  Opetan myös 3-vuotiaiden ryhmiä, joihin lapset tulevat ilman vanhempaa.  Ajattelin jakaa ajatuksiani ja kokemuksia heidän opettamisestaan myös tulevana lukuvuonna.
Kuvassa on näyte Ernesto Navarro Polon  perhoskokoelmasta ( Porin kirjasto), jonka näin kesäloman aikana. Kuvia ja informaatiota lisää tekstin alla.  Toivottavasti kaikilla on ollut antoisa kesä ja olette nähneet perhosia,  ötököitä ja muista sellaisia... syksyn tunneilla näitä perhos-ja ötökkätansseja taas tanssitaan! Nähdään tunneilla!

It is the first week of the fall season in dance schools, although one might think we are still in the middle of the Holiday season as for the weather...
My own classes with toddlers begin on the first of September - hopefully families have found their way to the classes by then.  I teach in two different dance schools in the capital area. I teach both toddlers dance ( child and adult together participating) and then the dance classes for three years old children.  I thought it would be fun to share my experiences and ideas about teaching the little ones without their parents `present in the class. It is a different world, but so much fun for all of us as well.

There is a sample from a butterfly collection  by Ernesto Navarro Polo I came by during last vacation at the library of Pori.  I hope everybody had a wonderful summer, and you´ve seen lots of butterflies and little bugs . In the becoming classes we can dance these butterfly--and little bug dances! See you soon!




lauantai 14. kesäkuuta 2014

Hyvää kesää! Have a happy summer!



    Tämä aika vuodesta on aina tanssinopettajalle mieluisa. Lukukausi on saatu päätökseen, oppilaat kesälomalla ja oman työn arviointi alkaa olla loppusuoralla.  Kukat ovat jo kuihtuneet,  mutta lasten piirrokset ja hurmaavat kortit koristavat työpistettäni. Eletty tanssivuosi pyörii mielessäni samalla kun siivoan työpöytääni uusia haasteita odottamaan.

Kiitos kaikille pienille oppilailleni, aikuisille oppilailleni!  On ollut ihanaa tanssia teidän kanssa!

Tässä "loppusiivouksessa" tuli vastaan youtubesta alla oleva linkki vuodelta 2008.  Itselleni tuli ihan nostalginen olo! 

https://www.youtube.com/watch?v=opoZEyC9JWw

Ja jos jotakin kiinnostaa tai tiedätte kiinnostuneita 1-4-vuotiaiden tanssikasvatuksesta, niin Suomen Dance and Child ry. on järjestämässä kurssia opettajille ja ohjaajille elokuun alussa 2014.  Allekirjoittanut on siellä yksi opettajista. Lisää  dacifinland.org

This time of the dance year is very pleasant for the dance teacher. The spring term ended, the dance students are on summer vacation, and the self evaluation  of one´s work is about to be over .  The flowers have faided away, but the drawings and cards form the children and their parents are now on display on the wall of  my tiniest study.  The past dance year goes thrugh my mind as I clean my desk for the future challenges.

My warmest thanks to my young students and my adult dancers! It has been deligthful to dance with all of you!

I found this clip on the YouTube while "cleaning". The clip is from the year 2008.  I became almost
nostalgic!

and if some is interested in how to teach dance for children age 1-4 years, there is a short course coming up in August 2014.  One of the teachers is the writer of this blog. read more dacifinlad.org

torstai 29. toukokuuta 2014

"Läiskytellen " " Let´s slosh"



    Taaperoiden kevätnäytös on tanssittu!  Helteisenä sunnuntaina 1-2-vuotiaitten ryhmä aikuisineen tanssi vilvoittavan kokonaisuuden" Läiskytellen", jonka valmistumisesta olen kertonut tässä blogissa.

Tanssi sujui upeasti, kuviot ja askeleet sujuivat kommelluksitta, ja lapset olivat hienosti mukana. Toki yksi pieni vaelteli näyttämön takaosassa, mutta hänkin tuli mukaan tanssin edetessä. Kaikista nuorin tanssijamme piipahti aina välillä verhoissa rauhoittumassa äitinsä sylissä.  Äidit hoitivat esiintymistilanteen rauhallisesti ja hyväntuulisesti, joten kiitos kuuluu heille - hehän ovat tällaisessa jännittävässä tilanteessa ns. mukauttaja tai suodatin lapsen uudelle kokemukselle.

 Äidit eivät ainoastaan keskittyneet esiintymään itse, vaan he myös vastasivat lapsen ensimmäisestä näyttämökokemuksesta.  Tämä vaatii aikuiselta intensiivistä läsnäoloa ja kykyä itsehallintaan poikkeuksellisessa tilanteessa. Ulkopuolisista kaikki näyttää helpolta ja sujuvalta, mutta tällaiseen onnistumiseen tarvitaan monia valmistavia hetkiä.

Sen taas huomasimme, että kenraaliharjoitusta lapset eivät kaipaa, koska tanssittuaan tanssin kerran läpi he olisivat valmiita siirtymään jo seuraavaan aiheeseen.  Tanssin toistaminen harjoittelumielessä ei luonnollisestikaan kuulu näin pienen lapsen  hahmottamiseen ja ajatteluun.
He elävät" täysillä hetkessä" - myös esityksessä. 

The spring performance for toddlers is over!  On a very hot Sunday the children and their parents danced a cooling dance called "Let´s slosh or Let´s splash the water".
The dance went very well, the dance  forms and patterns and steps were excecuted with grace, and the children danced well along the adults.  One of the toddlers wandered around at back of the stage first, but joined the others later on. The youngest of our performers took little pauses from the dance by stepping out to the curtains and was calmed down in her mother´s secure lap.  The mothers handled the performing situation with utmost calm and with high spirits. So my greatest thanks go naturally to them - they are like a filter for their childrens´ new experience.

The mothers were not only concentrating in dancing by themselves, but also took responsibility for their child´s stage experience.  This all requires ability to be present intensively and self control in an exceptional situation. The outsiders probably find this all easy and fun, but to be able go through the whole performing day takes time and preparation.

Once again I noticed the toddler age performers don´t need any dress rehearsal, because after they h danced the dance once they were ready to move on to the next exercise. Repeating the same thing again  and again for the sake of practising is not a part of toddlers´thinking or behaviour .
The children still live in moment - also in performing situation.