maanantai 14. maaliskuuta 2016

Kasvatuksesta - Bringing up the children

Helsingin Sanomat esitteli Piia Karjalaisen kanssa laaditut Kasvatuksen 10 käskyä, jotka perustuvat  Carolyn Webster-Strattonin kokoamiin kasvatusohjeisiin. Koko artikkeli löytyy linkistä
 http://www.hs.fi/elama/a1456894533543 

This time I only wrote in Finnish, since this blog is related to the article in the link above. I hope you are able to translate it.

Taidekasvattajan ominaisuudessa olen erittäin kiinnostunut kasvatusmenetelmistä ja ryhmän hallintataidoista. HS:n juttu on herättänyt paljon keskustelua ja ajatuksia.  Jotkut ns.käskyistä ovat käytössä itselläni tanssitunneilla, ja ohjaan vanhempiakin tähän suuntaan. Olen koonnut  alle taaperotanssissa esiin tulevia kohtia. Ensiksi on Piia Karjalaisen käskyjen esittely, ja sen jälkeen ajatuksia taaperotanssin ja juuri tämän käskyn yhtymäkohdista.

 1. kohta: Kiinnitä huomiota siihen, mitä haluat nähdä enemmän (Karjalainen).

Taaperotanssissa  kannustamme  ja iloitsemme kun lapset osallistuvat toimintaan. Osaaminen on hienoa, mutta ei  tärkeintä. Yrittäminen ja osallistuminen riittävät, tai jopa toisten seuraaminen joinain päivinä..

2. Leiki lapsen kanssa joka päivä - ja tee se oikein ( Karjalainen)

Oikein leikkiminen Karjalaisen mukaan on lapsen ehdoilla leikkimistä. Tässä olen samaa mieltä ns.vapaan leikin kohdalla. Taaperotanssissa me aikuiset kyllä johdamme leikkiä suurelta osin, mutta tunnin aikana on monia hetkiä, jolloin lapsi johtaa esim. välineosuudessa.  Opettajana tartun myös lasten impulsseihin, mutta tässä on myönnettävä, että on suuri ero lasten ehdoilla leikkimisen ja  tavoitteellisen ryhmäopetuksen välillä. Kannustan Karjalaisen kuvailemaan oikein leikkimiseen päivittäin myös!

4. Palkitse onnistuminen ( Karjalainen)

Taapetotunneilla palkitsemme halauksilla, ja taputuksilla, äännähdyksillä ja eleillä lapselle, että toimintasi sujuu hienosti.  Aika usein teemme palkitsemiseleitä ihan informatiivisessä mielessä, eli opetamme leikissä, että missä kohtaa se onnistuminen tapahtuu.
Palkitsemisessa saa olla tarkkana, koska isompien lasten kanssa liiallinen  palkitseminen suorittamisesta voi johtaa myös joidenkin  kohdalla epännistumisen pelkoon.                   . Taaperotanssissa kehutaan, mutta välillä ihan vaan  hyvä tunnelma riittää.

6. Jätä huomiotta huono käytös ( Karjalainen)

Tanssitunneilla lapset joskus vaeltelevat tai puuhaavat ihan muuta kuin mitä ollaan tekemässä. Tällainen toiminta ei suinkaan ole huonoa käytöstö,mutta ei ihan toivottavaaakaan juuri tunnin aikana, silloin edellä esitetty  ohje on hyvä. Aikuinen jatkaa toimintaa ja on ikäänkuin ei huomaisikaan lapsen muuta puuhastelua .Useimiten lapsi tulee takaisin, ja silloin vanhemman kannattaa  kiittää lasta hänen osallistumisestaan.
Tämä huomiotta jättäminen on haastavaa, ja aina ei onnistu, koska jos lapsi tekee jotakin, mikä ei ole sallittua/ vaarallista hänelle itselleen, niin aikuisen on puututtava tilanteeseen. Lapsi oppii tilanteen logiikan jos aikuinen on  johdonmukainen.

10. Opeta hallitsemaan käytöstä - ei tunteita ( Karjalainen)

Tämä on lempikohtani, ja koskee meitä aikuisiakin. Lapset pettyvät useasti, kun eivät saakaan toimia haluamallaan tavalla. Otetaan vastaan se pettymys ja lohdutetaan. Taaperotanssissa olen harvoin se aikuinen, joka saa lohduttaa lasta, mutta 3-vuotiaitten ja sitä vanhempien opettajana olen koko ryhmän aikuinen,  rajojen asettaja ja kannustaja, ja lohduttaja opettamisen lisäksi.
Taaperotanssin loppurauhoittumisessa harjoitellaan itsensä rauhoittamista, toiminnan pysäyttämistä. Aikuinen toimii tässäkin lapsen tunteiden säätelijänä.

perjantai 19. helmikuuta 2016

Terveiset Taideneuvolasta - Greetings from Annantalo


     Jo yli viikko on vierähtänyt Annantalon taideneuvolavierailustani. Tanssii kuvien kanssa- työpajat olivat todella mielekkäitä ja "asiakkaat "osallistuivat innokkaasti ohjelmaan.  Tanssitimme kehonosia, piirsimme niillä ilmaan ja lattiaan, ja tietysti sitten myös paperille.  Yllätysvieraana minulla oli mukana pieni pehmeä joutsen,jonka innoittamana lapset ja aikuiset muodostivat itsestään näyttäviä joutsenpatsaita sekä tanssivat joutsenlammella vapaasti.
Yläkuvassa näkyy aaltopahville tehdyt pienten tanssijoiden tanssipatsaat,jotka vanhemmat leikkasivat ja rakensimme niistä kuvakollaasin.  Ottamassani kuvassa näkyy vain osa kollaasista.  Lapset ( ja aikuisetkin) piirsivät mallista myös minut tanssiasennossa, samoin kuin toisiaan. Uskomattomalla tavalla lapset jaksoivat itse olla mallina toisten piirtäessä.
Oli todella mukava viettää aikaa yhdessä tanssien ja kuvien parissa!
Suurkiitokset kuvien julkaisuluvasta.
Alla lisää tunnelmia tanssin pyörteistä. and in English...

taiteilija Natalia 4v.
taiteilija Anni 6v.

It has been over a week since my visit to Annantalo as a guest teacher. "Dances with pictures" workshop went remarkably, and  the "clients" took part actively in the programm. First we took our body part dancing, then we drew with our bodyparts in the air and on the floor and at last we drew on the paper as well. I had a my little stuffed swan as a guest visitor, and the swan inspired the children and the adults to create body statues and the swan also took all the dancers to dance freely by The Swan lake.
The picture above is  a part of  the picture collage, that the childten  and the adults made themselves. The children took dance poses on the cardboard and the adults drew them and did the hard work with scissors.  The children ( and adults as well) drew also quick drawings about a live model. I was the first one taking a dance pose. After me many children engouraged to become  live models themselves for others to draw. Incredible was their endurance in that role as well.  
It was lovely to meet you all! and special thanks for letting me use the pictures about our day in Annatalo. More dance moments down below.
tutustuaan -getting to know each other

pohdintaa joutsenlammella - negotitations at the swan lake


joutsenet päätyvät nukkumaan - swans end up sleeping


perjantai 5. helmikuuta 2016

Tanssii kuvien kanssa - Dances with pictures

Alla on Helsingin maineikkaan Annantalon mainos tulevasta lasten työpajasta, johon olen kutsuttu vierailevaksi opettajaksi.   Anne Rosso Horton ideoimat Taideneuvolat ovat olleet hyvin suosittuja,joten odotan innokkaasti pääseväni tapaamaan taideneuvolan "asiakkaita". Luvassa on lasten ja aikuisten yhteisiä liikkuvia harjoituksia ja tansseja, sekä tutustumista liikkeen ja kuvan yhdistämiseen. Nähdään pian!                                                                                                                                                              The advertisement down below is about the " Art counsellance center-workshop" in  Annantalo in the heart of Helsinki. I have been invited as a guest teacher. The concept is created by art teacher Anna Rosso-Horto, and all the workshops have been popular, so I´m really looking forward to meeting the families,the "clients" of the Art counselling center. There will be movement ecxercises and dances for children and adults as well as exploring the possibilities of combining movements and pictures. See you soon!


 

Taideneuvola: Tanssii kuvien kanssa

Ryhmä 1: klo 10-11.30 ja ryhmä 2: 12.30-14
ma 8.2.2016
Kuvataideluokka 1 avoimet ovet 30 ensimmäiselle, ei ennakkoilmoittautumista
Annankatu 30, Helsinki
3–6 v yhdessä aikuisen kanssa Taideneuvola innostaa ja opastaa kotona olevia vanhempia ja lapsia tekemään ja kokemaan taidetta yhdessä. Toiminta antaa myös tietoa ja ideoita, miten järjestää kotien arkeen tilaa ja aikaa taiteen kohtaamiselle.
Saamme vierailijaksi balettiopettaja ja tanssipedagogi Mia Nirhamon. Tanssimme ja nautimme liikkumisen ilosta yhdessä ja kokeilemme voiko tanssivaa ihmistä piirtää.

tiistai 26. tammikuuta 2016

Uusi vuosi,uudet esitykset! A New Year, new perfromances!

Kuva: Dorit Salutskij
Riikka Siiralan Babysauna-esitys on suunnattu perheen pienimmille,jopa vauvoille, mutta sopii koko perheen ohjelmaksi. Babysauna on Loiskis Ensemblen ja Osiris Teatterin yhteistuotantoa. Riikka Siirala on tanssija, ja myös vauvatanssin ja taaperoikäisten tanssin opettaja.  Uskon tämän taiteellisen ja pedagogisen yhteisenergian tuottavan nautinnollisen lopputuloksen. Mikä parasta, lopussa katsojat saavat mennä itse tutkimaan  näitä saunan elementtejä. Pieni lapsihan oppii konkreettisten asioiden ja tapahtumien kautta, koskettamalla, tunnustelemalla käyttäen kaikkia aistejaan turvallisessa ympäristössä.
Ohessa linkki kaupunginteatterin sivuille, ja Loiskis Ensemblen omalle sivulle. Tutustukaa!

http://www.hkt.fi/ohjelmisto/play.php?name=babs&tab=3&lang=fi

http://www.loiske.info/babysauna/

Babysauna-performance by Riikka Siirala is opening at the Kaupunginteatteri soon. The performance is for children and babies, but all  people can enjoy it regardless their ages. Babysauna is a co-production of Loiskis Ensemble and the Osiris Theater.  Riikka Siirala is a wonderful dancer but also a dance theacher for baby dance and toddlers´s dance.  This artistic and pedagogig approach can surely create an enjoyable experience for families.  At the end the performance, the  audience may go and wander around the sauna elements and explore them by themselves. That is the best way for young children to learn, by  experiencing, touching, finding and using all their senses in an safe enviroment. 
Links above. Enjoy!

lauantai 19. joulukuuta 2015

Joulun klassiset - the Classics of Christmas

Kuva: Suomen kansallisbaletti:Lumihiutaleiden tanssi http://www.ooppera.fi/ohjelmisto/pahkinansarkija_ja_hiirikuningas/4231

Pähkinänsärkijä-baletti on joulun ajan klassikko, ja varmasti teattereiden katsomot täyttyvät jälleen niin meillä Suomessa kuin maailmallakin.  Myös tanssitunneilla Tsaikovskyn iki-ihanat sävelet ovat soineet joulukuussa niin isojen kuin pienten tanssijoiden joulutansseissa.

 3-4-vuotiaat esittivät "Lumihaltioiden tanssin" vanhemmilleen Makeishaltijattaren variaation musiikkiin.  Lumihaltioiden tanssissa haltiat heräsivät tanssimaan toivoen ja taikoen lumisadetta ja valkoista joulua.  Tanssi sisälsi ikäkauden opetusmateriaalia: piirissä kulkemista päkiöillä, tunneleiden tekemistä, pieniä hyppyjä, pyörimisiä, vapaan tanssiosuuden ja kauniin lopetuksen.
Lapsi-aikuinen tunneilla tanssittiin lumihiutaleiden tansseja,joissa harjoiteltiin x-asentoa kaikissa tasoissa ja tasapainoille aikuisen kanssa, pyörimisiä ja keinumisia samaisessa suuressa venytetyssä asennossa, ja tietysti vapaata tanssia ja lentoja aikuisten kannattelemina.

Näin kerrottuna ei kuulosta monimutkaiselta, mutta kun molemmat tanssit tanssittiin Makeishaltijattaren variaation musiikkiin, ja liikkeet olivat sommiteltu musiikin eri kohtiin, niin lopputuloksena olivat mieliinpainuvat taide-ja tanssielämykset niin tanssijoiden kuin katselijoidenkin keskuudessa.  Joulun klassiset teokset ja musiikit ovat vahvasti elossa ja siirtyvät uusille tanssija-sukupolville niin katsellen ja kuunnellen kuin itse tanssien!
Iloista Joulua kaikille tanssijoille ja tanssin ja musiikin ystäville!

Ohessa muutamia esimerkkejä Pjotr Tsaikovskyn Pähkinänsärkijä-baletin Makeishaltijattaren variaatiosta eri puolelta maailmaa . Viimeisenä haluan jakaa  The Pentatonix lauluyhtyeen version samaisesta klassikosta.  Tämä on ollut tämän joulun löytöni. 

Nina Kaptsova / Bolshoi Ballet    https://www.youtube.com/watch?v=Wz_f9B4pPtg
Royal Ballet https://www.youtube.com/watch?v=K65lcuHQn-E
The Pentatonix https://www.youtube.com/watch?v=jt3oAyK_IG

The Nutcracker-ballet is the classic of the holiday season here in Finland as well as all around the ballet world. The music by Pjotr Tsaikovsky is also vastly used during dance lessons in different dance exercises and performances in December.

The 3-4-years old dance pupils performed a "Snow Fairy dance" to the music of the Sugar Plum Fairy from the Nutcracker ballet. In the dance the snow fairies wake up to dance hoping to create snow and white christmas. The actual dance movements were tip toeing in a circle, creating different kinds of  body shapes, small jumps, turning and dancing freely and a beautiful ending. 
In the toddlers´group we practised shape X in all the different levels and balancing, spinning and swinging remaining in the X position and of course flying high in the arms of the parents and dancing freely. 
 Written down like this, the dances don´t sound very glamorous or interesting, but when all the movements were composed to the beautiful music of the Sugar Plum variation the results were unforgettable for the performes and for the audience. The ballet classics of Christmas are alive and well and are passed on to the next dance generations! 

Merry Christmas to all friends of dance and music!
The links above are to different versions of the Sugar Plum Fairy variation. The last link is my find of this christmas. It is the vocal group The Pentatonix and their interpretation of the the classic. Enjoy!

maanantai 23. marraskuuta 2015

Maapallo, Saturnus ja ? Globe, Saturn and?

                                                                          

Taaperotanssin yksi osa on erilaisiin liikuntavälineisiin tutustuminen. Vanteet ovat todella mieleisiä pienille lapsille. Ne ovat suuria, mutta kevyitä. Lapsi saa suuren kappaleen haltuun, ja se lisää lapsen itsenäisyyden tunnetta ja tuottaa mielihyvää.
Vuosien varrella olen nähnyt lukemattomia erilaisia leikkejä vanteilla.  Muutamia viikkoja sitten tiistain tanssiryhmämme kohta 3-vuotiais pieni poika sanoitti merkittävän tekemänsä havainnon.
Hän sanoi "maapallo " äidilleen, ja niin äiti laittoi kaksi vannetta ristiin, ja poika liikkui sisään ja ulos maapallosta. Sitten äiti taisi laittaa vanteet toiseen asentoon ristikkäin ja johon poika totesi "Saturnus", ja tanssin Saturnuksessa.  Lasten suusta kuulee totuuden, sanotaan, mutta sieltä kuulee myös joskus ne pysäyttävät oivallukset, joita lapsi tekee yhdistellen asioita luovasti.  Tämä tanssijapoika avasi ikkunan opetuksen integraation mahdollisuuksiin.  Minua jäi harmittamaan, että tanssisalissa ei ollut havaintomallia Saturnuksesta renkaineen ja karttapalloa, jota olisi voinut jäädä tutkimaan tanssihetken jälkeen. Näin muutkin lapset olisivat voineet tehdä samoja havaintoja, jotka tämä poika pystyi tekemään jo aikaisemmin oppimaansa yhdistellen. Paljon puhutaan kokonaisvaltaisesta oppimisesta, tässä olisi yksi malli. Tähän on tartuttava!

p.s  Ja eivät vain lapset keksi luovia ratkaisuja, kuvassa on yhden isän keksimä vanteiden asettelumalli, jossa voi kulkea esim. eri tasoissa vanteen läpi. Sille ei vaan vielä ole nimeä, laita viesti, jos keksit tai lapsesi keksii sille nimen!
                                                             
Keksitkö nimen?


One part of Toddlers´ Dance is learning about different exercise tools and how to handle them. Hula hoops are really popular with little children. The hoops are large but light. A child is able to handle a big object on his or her own. That creates a sense of independency for the children, not to mention the joy they are having with the hoops.

During my teaching years I´ve seen countless ways how to play and dance with the hoops. But few weeks ago  a little boy age almost three spoke out his significant observation. He said "globe" to his mother who crossed two hoops and the little boy stepped in and out of the  globe. Then the mother crossed the hoops differently and the boy just said "Saturn" and danced in the Saturn.  Children tell the truth, it is a saying, but sometimes we learn new insights from children and their creative way of combining things and observations.
This little boy opened a window for us to see the way  integrated learning works.  I was only sorry not to have a model of Saturn in our dance class or a globe that children could have taken a look and explored after our dance lesson.  Other children could have made the same observations  than this boy  already had made by combining knowledge he had learned earlier with this new element - hoops.
There is so much talk about the possibilities of  integrated, holistic learning. Here I was introduced to one example of it. Let´s seize it!

p.s It is not only the children who come up with  creative solutions. In the picture above there is one other new model for hoops created by one dancing father. He just didn´t invent a name for it. If you or your child finds a name for this hoop  statue, please let me know!

sunnuntai 1. marraskuuta 2015

Tanssi vai puhetunti? Dance or speech class?

Pistekirjoituksella:tanssitaan
braille letters: tanssitaan

http://yle.fi/uutiset/puhumattomat_kolmevuotiaat_uusi_ilmio__some_varastaa_vanhempien_ajan/8356936

Huomattuani tämän artikkelin muutama viikko sitten, olen voinut iloita, että ainakin taaperotanssissa eli lasten ja aikuisen yhteisellä tanssitunnilla kukaan ei silmäile kännykkää. Taidehetkeen kuuluu keskittyminen käsillä olevaan tekemiseen, tilanteessa läsnä oleminen, itsensä ja muiden kohtaaminen häiriöttä. Tanssitunti oikeastaan pakottaa aikuiset olemaan oman lapsensa kanssa vuorovaikutuksessa, ja sehän on yksi tavoitteistakin - vahvistaa aikuisen ja lapsen vuorovaikutusta.  Pysähtyminen hetkeen ei  ole aina helppoa kaiken kuva-ja viestitulvan keskellä.

Pienten tanssitunti ei ole hiljainen liikkumistunti, vaan siellä puhutaan koko ajan, sanoitetaan toimintaa, vanhemmat opettavat lapsiaan ja opettaja ohjaa koko ryhmää.  Kiinnitän itse huomiota oikeiden sanojen ja käsitteiden käyttöön ja ohjaan osallituvia aikuisiakin samaan.  Yllättäen voi todeta, että tanssi toimii kielellisen kehityksen tukijana, koska sanoittaessamme käsitteitä esim. ylös-alas, lapset oppivat nämä käsitteet oman toiminnan kautta. Myös vaativampia käsitteitä esim. peräkkäin -vierekkäin on pienenkin lapsen kohtuullisen helppo oppia, kun esim. ajetaan autolla peräkkäin oman aikuisen takana.  Erilaiset lorut ja niihin yhdistyvä toiminta on keskeistä pienten tanssissa.
Ja ihan huomaamatta aluksi puhumattomat lapset alkavat  lausua loruja aluksi tapaillen mukana ja sitten löytäen täydellisen sanan. Ja kun meillä on oikein paljon ääntä loruissa, niin voimme iloita kaiken äänen ja toiminnan keskellä.
Pienten tanssitunti on sekä tanssi- että puhetunti!

I noticied  this article above : How children do not learn to speak as young as they used to learn because of  the increasing use of social media by their parents. After reading it I´ve been worried but also glad that there is at least one moment and one place where cell phones and pads  are not dominating the situation - in a toddlers´ dance lesson.   The basis of all art lessons is concentration, being present at the situation, awareness of self and others.  Actually participating in a dance lesson makes the adults to interact with  their own child - that being one of the goals in toddlers´dance.  It is not necessarily easy to step out from the flood of messages, pictures and information.

The dance lesson for the little ones is not a silent moving lesson.  One speaks there all to the time, speaking out the action, parents teaching their children, teacher guiding the group. I pay attention to the correct use of words and language and I encourage adults to do the same. A little bit surprisingly one could say that dance is one method to help to learn the language. Children  learn easily what words such as up-down mean through their own actions.  Also more difficult concepts such as "beside" and "one after another" can be learned relatively easily by for example moving like a car, adult in the front and child behind.
All the action rhymes are core excersises in small childrens´dance lesson. Little by little first the silent children begin to find the right words, practising out loud and succeeding at the end in their pronunciation ,finding the perfect words.   A perfect action rhyme is accompanied by loud voices making us all content!
The dance class for the  litte ones is both speech and dance lesson!