sunnuntai 1. huhtikuuta 2012

Vaihdetaan paikkaa - changing places


 
Tila, jossa pienet tanssijat tanssivat on todella tärkeä;  sen pitäisi olla sopivan kokoinen, ei liian suuri, ei liian pieni ja ennen kaikkea rauhallinen, vapaa kaikesta ylimääräisestä kiinnostavasta.  Pyydän esimerkiksi aina, että aikuiset laittavat omat laukkunsa ikkunalaudalle.  Lattiatasossa ei saisi olla mitään mikä laittaa lapsen tutkimusmatkalle ( ja kuitenkin siellä on aina jokin pistoke tai johto tai naarmu lattiassa tai jotakin mikä kiinnostaa...).

Sitten joskus tapahtuu niin, että tanssitila vaihtuu kesken lukukauden - jotakin mitä emme todellakaan toivo, mutta emme aina voi vaikuttaa asiaan. On selvää, että tilan muutos vaikuttaa meihin kaikkiin, aikuiseen, lapsiin ja opettajaankin.  Miten muutos vaikuttaa ja mitä voimme tehdä, että selviämme muutoksesta?

Jo matka tanssikouluun muuttuu, tilat, joiden läpi kuljetaan ovat erilaiset ja vieraat lapselle, samoin  pukuhuone ja lopulta itse tanssisalikin.  Musiikkilaite on eri paikassa, ikkunat ovat erilaiset, akustiikka on erilainen, salin muoto ja värit, jopa haju ovat erilaiset kuin ennen.  Lapsi  reagoin kaikkiin näihin muutoksiin, kaikki aistihavainnot kertovat lapselle, että tämä on jotain uutta.  Opettaja on kyllä sama ja tanssitkin samoja, mutta tututkin asiat tuntuvat uusilta uutta viitekehystä vasten.

Mitä me aikuiset voimme tehdä auttaaksemme tässä siirtymisessä vanhasta paikasta uuteen?
 Pysyä rauhallisina ja hyväksyä,että sopetuminen vie vähän aikaa.  Pysymme tutuissa tansseissa ja annamme tilaa tutustumiselle. Ajan antaminen ei välttämättä  tunnu mukavalta, kun lapset ovat levottomampia kuin ennen ja tuttu tanssitunnin rauha on kadoksissa, mutta onneksi vain  hetken aikaa.
2-4 kerran kuluttua olemme löytäneet tasapainon, ei samaa kuin vanhassa paikassa, vaan ihan uuden, uudessa paikassa syntyvän tasapainon, josta muotoutuu ajan myötä se tuttu tanssitunnin tunnelma.

A space  where little dancers dance is really important; it should be not too small, not too spacious, just right for the little ones with their parents.  Most importantly it should be a calm space free from all interesting things.  For example I always ask if parents would put their own bags on to the window boards.  There should be nothing interesting on the floor level that make toddlers move towards them ( and yet there always is something interesting; a plug , a wire or scratch on the floor board ...)

Sometimes it happens that the dance place changes in the middle of the term - something we don´t wish to happen, but can´t always have impact  on.  It is clear that changing dance space affects us all, the children,the adults and the teacher.  How the change affects us and what can we do to cope with the change?
The trip to the dance school changes, the rooms we go through when entering  are different and new to the child, the dressing room is different and even the dance room itself  is different.  The cd, the windows are situtated in  a new place,  the acustics is different, the colours, the shape of the room is different, even the smell is new.  A child uses all his or her senses and makes a decision - this is something new.  The teacher is the same and the dances, but even they feel strange surrounded by this new enviroment. 

What can we, the adults do to make this transition easier? We can keep calm and accept that adjusting takes litte time.  We keep dancing familiar dances and take time to introduce ourselves to a new space. It might not feel nice to give this time, children can be more restless and the the good atmosphere of dancing is gone, but luckily only for a while.
After two to four times we will have achieved a balance, not the same kind of balance we had in the old place, but a new balance. And this new balance will turn out to be  a good and familiar dance lesson feeling , in time.  

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti