maanantai 26. maaliskuuta 2018

Musiikkeja ja hevosia! Music and Horses!


Kevään lähestyessä olemme tanssineet lapsille mieluista Sano Iha-haa tanssia pienten ja isompienkin lasten tanssitunnilla. Musiikkina on ollut Hannele Huovin  "Sano  I-ha-haa", joka löytyy  Urpon ja Turpon laulukirjasta.  Youtube-kanavalta sitä ei suoraan löytynyt, mutta kirjaston musiikkiosastolta löytyy varmasti tuo ihastuttava lastenlevy ja monista nettikaupoista. Samasta kokoelmasta löytyy myös iki-ihana Kylpylaulu.
Nyt vaan musiikkia etsimään ja harjoittelemaan rytmejä ja laukka-askelta!.

Yllä olevan kuvan löysin Bowers Museon sivuilta, ja hevosaiheinen taulu on osa Heavenly Horses. Two Thousand Years of Chinese and Japanse Equine Art-näyttelyä. Kannattaa lukea lisää, jos aihe kiinnostaa. 

While waiting for the spring to begin, we´ve been dancing the much liked Sano I-ha-haa ,by Hannele Huovi, horse dance in our childrens´dance lessons. One can find the music in the Finnish cd-collection called Urpon ja Turpon laulukirja by Hannele Huovi. The collection has lots of  fun music for children, also the Kylpylaulu ( the Bath Song)w´ve used in our dances. So I warmly recommend to find the cd in the  local library or in the internet shop, and continue practising and dancing the rhythms and gallop-steps!
The picture above is from the Bowers Museum art exhibition. The link above takes you to learn more about these "heavenly horses".

sunnuntai 21. tammikuuta 2018

Hyvää uutta vuotta - Happy new Year

 A Snowflake - The Royal Ballet London
 
Joulunajan tanssit ovat takana. Espoon Tanssiopistossa opetin  Pähkinänsärkijän taikaa -kurssi 7-9.-vuotiaille tanssijoille, jossa tanssimme lähes koko baletin läpi erilaisin ikäkaudelle sopivin tanssiharjoituksin.  Taika on sopiva sana kuvaamaan sitä tunnelmaa, joka tunneilla vallitsi. Nuoret tanssijat keksivät omia versioita eri kohtauksiin, ja vanhemmille esitettiin oma lumivalssi.
Koimme kaikki Tsaikovskin upean musiikin johdolla taide-elämyksen, josta voi löytää innoitusta alkaneelle vuodelle.
Hyvää alkanutta lumihiutaleiden siivittämää uutta vuotta!

Lue lisää  Lontoon Pähkinänsärkijä baletista.

The Holiday Season is over. At the Espoon Tanssiopisto I taught a dance course called "The Macig of the Nutcracker Ballet" for young dancers age 7-9 years old.  During the two hours course we danced almost the whole ballet with different dance exercises. Macig is a the word to describe the atmosphere during the course. The young dancers created their own versions of different scenes, and The Waltz of the Snowflakes was performed for the parents.  The magnificent music by Tsaikovsky lead us to experience an art experience, which hopefully gives us inspritation for the beginning year.
Happy New Year with snowflakes!

torstai 21. joulukuuta 2017

Riemuisaa joulua ja pala teippiä - Merry Christmas and a piece of tape

3-4-vuotiaiden ryhmän oppilaan piirtämä joulukortti
Hyvää joulua kaikille tanssijoille, pienille ja suurille, nuorille ja vanhoille! 
Joskus ei tarvita muuta kuin teipinpala, ja kas, olemmekin syvällä taidekasvatuksen pyörteissä.



Kuvass oleva vaalea piste on hopeanvärinen teipinpala tanssisalissa. 
Tuo teippi on 3-5-vuotaiden tanssikasvatuksen yksi kulmakivistä omilla tunneillani. Se toimii focuspisteenä pienille tanssijoille, sen avulla löydetään tilan keskipiste, sen ympärille kokoonnutaan oppimaan,olemaan yhdessä ja aloittamaan eriteemaiset tuntitanssit. Sen tärkein funktio on aloitukseen liittyvä, kokoonnumme -ei teipinpalan -vaan  mielikuvitusta kutkuttavanTaikakiven ympärille, siirrymme tanssin maailmaan arkipäivän asioista.  Taikakiven päällä saa myös tanssia, tehdä omia tanssipatsaita, hypätä sen yli, piilottaa se omalla kehollaan, seisoa yhdellä jalalla sen  päällä, mitä vaan. Nämä tehtävät tehdään yleensä tunnin alussa, kun jokaisen lapsen läsnäolo huomioidaan.
 Taikakivelle noustaan yksin, uskalletaan tulla näkyviksi, esitetään se ensimmäisen esitys toisille.  Kaikki eivät uskalla olla huomion keskipisteenä aluksi, ja sekin sopii. Yleensä viimeinenkin tanssija haluaa tehdä oman tonttupatsaan tai jääpuikon ennen kuin jäädään joululomalle. On hienoa nähdä näitä arvokkaita hetkiä, kun lapset ottavat oman tilansa, oma hetkensä. Samalla opitaan toisen ainutkertaisuuden kunnioittamista, oman vuoron odottamista ja jokaisen huomioimisen tärkeyttä.   Alla olevassa artikkelissa toinen kasvattaja kertoo lauluviivasta päiväkodeissa, sekin alkaa teipinpalasta.


https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005431179.html

Merry Christmas to all dancers whether you´re small or big, young or old!
Sometimes it only takes a piece of tape and all of sudden we are in the midst of dance and art education. The light spot  in a picture is a piece of silver tape in a dance room. That piece of tape is one of my corner stones of the early dance education for 3-5years old dancers. It works as a focus point for children, it marks the center of the dance space. We gather around the tape to learn and be with each other. We begin many of the different dances around it.

The most significant function for the tape has to do with the begining of each dance lesson. We gather -not around a tape- but the Macig Stone and we transfer ourselves from daily life to the world of dance and art where imagination and creativity are needed and offered.  One can dance over the Macig Stone, balance on it, create one´s own dance statue, jump over it, anything goes. These short assigments given by me or suggested by pupilss are done usually at the begining of a lesson when each dancer´s presence is recognized.
The children stand up individually, they dare themselves to be seen, they perform the "first performance" to each other. Some children are very shy and don´t want to present themselves. That is very much allowed for them to take their own time. Usually everyone is eager to have their own turn by Christmas.  It feels very meaningful to experience these moments when every child takes their own and significant moment at the Magic Stone. At the same time children learn appreciation of others and their efforts and learn also how to wait for their own turn. We also recognize how important it is to be noticed as one´s own person.
At the Finnish article there is another story that also includes a piece of tape by another early education teacher, do enjoy it!


keskiviikko 25. lokakuuta 2017

Muotoja - Shapes




Lastentanssin keskeisiä opetussisältöjä ovat muotojen hahmottaminen ja niiden toteuttaminen. 4-6-vuotiaiden kanssa olemme tutustuneet ympyrään, kolmikulmioon  ja nelikulmioon.  Lapset tunnistavat hienosti muodot kuvista, ja ovat innostuneita etsimään ja löytämään  näitä muotoja ympäristöstään.
Omasta kehosta muodostuu monia ympyröitä, kaarevia muotoja. Kulmikkaitakin muotoja löytyy, mutta esim. kolmikulmio on jo haasteellisempi muodostaa.  Muotojen toteuttaminen on myös helppo tapa aloitaa parityöskentely, ja silloin uusia luovia ratkaisuja syntyy nopeasti lisää.
Kuvassa oleva neliö on rakennetty yhdessä 4-vuotiaiden oppilaiden kanssa.  Suuressa tilassa lattialla oleva muoto on haastava hahmottaa.  Aluksi katsomme sitä kauempaa, jotta muoto tulee ns.näkyväksi. Eri lattiamuodoissa on myös hauska tanssia esim. tässä harjoiteltiin tasahyppyä aluksi, sen jälkeen oppilaat saivat tanssia neliön läpi, kuten halusivat.
Muototanssit ovat hyvä esimerkki lapsille sopivista tuntien teemoista. Muotoihin tutustutaan myös muualla esim. puistoissa ja päiväkodeissa.  Tanssitunnilla lapset tutkivat aihetta innostuneesti, koska kokevat sen  jo tutuksi.  Tanssi ei ole irrallinen osa elämää, vaan sidottu vahvasti lapsen yleiseen kehitykseen.

There are many learning contents in childrens´dance lessons. One of them is the perception of different shapes. I´ve been doing different shape exercises with the 4-6 year old dance students lately.The first shapes are cirle, triangle and quadrangle. The children find the shapes in pictures easily, and are very keen on looking for the shapes in their enviroment. One can find many round shapes in his or hers own body, creating circles. One can find many angular shapes easily too, but creating for example a triangle is more challening to find. Creating shapes is also a wonderful way to begin work as pairs in the dance lesson.  With a pair one can find new body shapes more easily.

The quadrangle in the picture is built with the 4-year old students. It was a bit difficult for them to see the shape on the floor at first, so we had to step back to look at it.   It is also fun to dance on the shapes. First the children practised jumping both feet together, and then they could find their own dance movements in the quadrangle.
The shape dances are  great example about suitable themes for children´s dance lessons. The shapes become familiar to the children in parks and in early education lessons during day care.  Children just love to continue exploring the familiar themes in dance lessons as well. Dance education is not a separate part of little dancers´s life, instead it  becomes a supporting element in  childrens´over all growth.


keskiviikko 11. lokakuuta 2017

Tanssitaan ja LEIKITÄÄN!


Joskus ajankohtaiset artikkelit tuntuvat kertovan juuri siitä me me teemme Taaperotanssitunneilla.
Viime torstaina ( 5.10 2017) Helsingin Sanomat julkaisi kaksi artikkelia Taaperotanssin ydinaiheista.
Ensimmäinen käsitteli lasten leikkimistä.  Tunneillani käyvät tunnistavat ainakin kaksi artikkelissa mainistuista leikeistä, eli piiloon menemisen, ja pallon vierittäminen / heiton.  Tunnin loppupuolella olevalla välineosuudella, joissa nämä mainitut leikitkin ovat mukana, on tärkeä arvo. On antoisaa seurata lasten iloa esim. kun aikuinen ilmestyy huivin alta esiin yhä uudestaan ja uudestaan!
Artikkelissa lastenpsykoterapeutti ja perhetutkimuksen dosentti Mirjam Kalland kertoo leikin merkityksistä.

Taaperotanssitunnin aikuiset ovat usein nuoria aikuisia, mutta joukossa on mukana isovanhempia ja aikuisia, jotka eivät liiku niin paljon. Aikuisten ketteryyden ylläpitämisen tärkeydestä kerrottiin toisessa artikkelissa. Harjoitukset tuntuivat tutuilta, ja aikuisilla on usein hauskaa, kun he haastavat itseään esim. ryömiessään lapsensa alta tai hyppiessään hyppynarulla omalla taitotasollaan, samaan aikaan, kun lapset vasta tutkivat, mitä hyppynarulla voi tehdä.

Hyviä lukuhetkiä!

keskiviikko 20. syyskuuta 2017

Ryhmäytymisesta - Becoming a group



     Tanssituntien alkamisen jälkeen tunneilla ryhmäytymisen vaihe.  Kokeilukerrat ovat takana, ja on päätetty aloittaa jossakin ryhmässä tanssiminen, sitouduttu uuteen harrastukseen ainakin vähäksi aikaa.
Lapset ja vanhemmat alkavat tuntua tutummilta. Opettajana autan ryhmäytymisessä, on tehtäviä, joissa tervehditään oman ryhmän jäseniä.  Tämä ryhmäytyminen on todella tärkeää lapselle. Pienelle lapselle ryhmässä olo on uusi kokemus, ja hänellä kestää tutustua uusiin ryhmän jäseniin. Lapsi tutustuu toisiin lapsiin ja toisiin aikuisiin. Tämä on syy, miksi suosittelen, että alkukaudesta tunneilla olisi aina sama aikuinen lapsen kanssa. Ryhmäytyminen olisi silloin nopeampaa. Ryhmäytyminen on myös yksi syy, miksi lapsen mukana olisi hyvä olla vain yksi aikuinen, ryhmän koko ei voi paisua liian suureksi. Mitä suurempi ryhmä sitä hitaampaa ryhmäytyminen on.  Pienen lapsen vanhempi saattaa huomata, että jos on ollut kerran pois tunnilta, niin lapsen täytyy taas alkaa ikäänkuin tutustua tanssitunnilla olijoihin uudestaan, ja jos tunnilla on jälleen uudet aikuiset tuttujenkin lasten kanssa, niin se hidastutttaa lapsen ryhmässä oloon sopetutumista.

On hienoa, että molemmat vanhemmat haluavat olla osana oman lapsensa harrastusta, mutta kannattaa ajatella  asiaa lapsen näkökulmasta harrastuksen alkuvaiheessa. Vaihtuvat aikuiset on helpompi kestää, kun tanssitunneilla olo on lapselle tutumpaa. Jotkut tunneille osallistuneet vanhemmat ratkaisivat asian niin, että äiti oli mukana syyslukukauden ja isä kevätlukukauden. Se toimi hienosti!  Ei ole väliä, onko mukana tanssija isä, äiti, mummi vai hoitaja. Tärkeintä on,että alussa hän olisi sama ja tunnistettava pienen lapsen näkökulmasta.
Vieraillessani Oslossa muutamia vuosia sitten, siellä oli käytäntö, että tunneilla käyvät ne lapset ja ne aikuiset, jotka on  tunneille ilmoitettu.   Siellä ryhmä toimi upeasti, aikuiset olivat tuttuja kaikille lapsille, mikä mahdollistii monenlaisia tansseja, joissa lapset vaihtoivat aikuista tanssin edetessä.  Samoin aikuiset olivat läheisessä vuorovaikutuksessa keskenään.

Ryhmäytymisellä on väliä, tanssissakin!

The beginning of the dance season is over. Now we are in the process of becoming a functioning group.  Trying this or that group is over, everyone is committed to this dance hobby at least for a while.  
All the children and adults seem familiar  to each other at the dance lesson little by little. As a teacher I am actively working towards becoming a group.  There are little assigments to say hello to each other during the dances. Becoming a group is very important for the children. Participating in a group activity is usually be new to children.  It takes time to become familiar with all the children and all the adults in the group. This is the reason why I strongly recommend that a child is accompanied by the same adult during the first months. Becoming a groups is faster with same participants.  

Becoming a group more easily is also behind my request that only one parent joins the participating child.  There jsut  isn´t room for two adults with every child, and the rules must be same for eveyone naturally. The bigger the group the slower the getting to know everyone is. 
A parent might notice that if she or he is not present once, then the next time his or her child might start the introduction process all over, and it is certainly far more difficult for the child if the adults in the class are not the same, but new ones again. 

It is admirable that both parents want to join their child in the new activity, but I find it is valuable to tthink this over from child´s perspective first. It is easier for children to handle new adults when the actual being in the dance lesson feel natural for them.  One family made a desicion: the mother was the adult dancer during the autumn term and the father took over after Christmas. It worked very well! It really doesn´t matter if the adult in the dance lesson is a father or a mother, grandmom or care taker, as long as the adults stays the same at the beginning.

A couple of years ago I visited Child/ Adult dance lesson in Oslo, and in that school they had a  practise, that the same children and adults participated the class every time. The group worked wonderfully, all the adults and children were close, which enabled the group to dance exercises and litte dances where children danced with different adults. Also the adults had become close with each other, new friendships had been formed. 

So becoming a group really matters in dance as well!

maanantai 7. elokuuta 2017

Tanssitunnit alkavat elokuussa - Dance lessons begin in August





Kesää on vielä jäljellä, mutta nyt on aika etsiä tanssitunti syyslukukaudelle. Kuvassa on Espoon Tanssiopiston mainos, jossa myös ihana pieni tanssijatar esiintyy.  Lapsen kanssa voi tulla tanssimaan Lapsi/Aikuinen tunneille, joka on suunnattu 1-3-vuotiaille lapsille oman aikuisen kanssa. 3-vuotiaat voivat tulla jo yksinkin tanssimaan, jos ovat täyttäneet 3-vuotta, kun tanssitunnit alkavat.
Suosittelen erityisesti tanssitunteja itsenäisesti aloittaville  3-4-vuotiaiden  lastentanssin aamutuntia torstaisin.  Aamupäivät ovat erityisen sopivia taideopetukseen, koska lapset ovat virkeimmillään ja keskittyviä.  Aamuopetusryhmät ovat myös usein pienempiä osallistujamäärältään kuin iltaryhmät.
Lisää lastentanssin tuntivaihtoehtoja löytyy alla olevasta linkistä.
Tervetuloa  tanssimaan aamulla tai illalla!


It is still summer outside, but now it is the time to find a dance lesson for the autumn term. In the picture above, there is an advertising picture of Espoon Tanssiopisto, and if you look closely, there is also a lovely young dancer in the picture. One can come to dance lessons even with  the little ones, age 1-3 years. Those lessons are called Child/ adult dance lessons.  
The 3-4 years old can also take a dance lessons by themselves without their parents I warmly recommend the Thursday morning lessons for the 3-4 years old children, who are just beginning their first dance hobby.  The mornings are especially suitable for young ones to participate in the art education lessons, because children are very lively and able to concentrate well at that time of the day.  There are  also usually fewer children in the morning groups than in the evening groups.
More about the enrolment to childrens`dance lessons - see the link above.

You are most welcome to dance in the morning or in the evening!