I wish a sunny summer for young and old dancers and to all!
Alla lyhyt kuvaus siitä, miten lapset hahmottavat oman kehonsa ja kuvan yhteyttä.
Here is a short writing how young children understand the connection between their own bodyp and drawn image of their body,
Oman kehon hahmottaminen on yksi tärkeimmistä taaperotanssin sisällöistä. Me hahmotamme sitä käyttäen kaikkia aistejamme. Lapset esimerkiksi" löytävät" jalkateränsä, katselevat niitä, liikuttavat niitä ja tanssivat niillä. Aikuiset vielä auttavat lapsia silittämällä, kutittamalla ja muovaamalla kevyesti lasten jalkateriä esim, ojennukseen ja koukistukseen ja ravistamaan kevyesti niitä.
Kokeilimme yhtä lisätapaa hahmottaa jalkaterää tänä keväänä, eli ulkopuolisen kuvan ja muodon yhdistämistä omaan jalkaterään. Aluksi meillä oli jalkaterän muotoisia kumipaloja lattialla eri asennoissa. Pienten lasten haaste oli asettaa omat jalkansa oikein näiden ns. jalkapalojen päälle. 2-3-vuotiaat löysivät melko helposti oman jalan ja muodon yhteyden, vaikka heilläkin meni monta kertaa ennen kuin he alkoivat hahmottaa, että oma jalka on oikein jalkamuotopalan päällä, eli oma isovarvas on muotopalan isovarpaan kohdalla. Oikeastaan heidän piti hahmottaa onko kyseessä oikea vai vasen jalka, vaikka käsitteiden oikea ja vasen hahmottaminen ei olekaan tavoite näin nuorten lasten kohdalla.
1-2-vuotiaitten kohdalla haastena riitti, että lapsi sai omat jalkansa muotopalojen päälle ylipäätään.
Jonkin ajan kuluttua alkoi tuntua siltä, että en ollut varma hahmottivatko pienimmät tanssijat muotopalan ja oman jalkaterän muodon yhteyttä. Sen vuoksi aikuiset myös piirsivät paperille lasten omien jalkaterien kuvan. Isommat lapset halusivat tietenkin piirtää myös oman aikuisen jalkaterän, mikä vei tämän teeman hahmottamisen loppuun mielekkäällä tavalla.. Kotiin viemisinä jokaisella oli oma tanssijalan kuva.
Oman jalan kuvan päältä on hyvä aloittaa kesätanssien askeleet.
Perceiving one´s own body is one of the most important contents of the toddlers´dance. We perceive our bodies during the class using all our senses. Children for example "find" their own feet, look at them, move theme and dance on their feet. Adults help children to experience more by stroking the feet, tickling them, shaping them ( point-flex for example) and by shaking the feet gently.
We tried one other way to perceive one´s foot,by using foot shaped pices on the floor. The foot shapes are made by some kind of rubber, so they are light and easy to carry around. At first we had these foot shapes gathered all around on the dance floor and the task for children was to put their own foot above a foot shape. 2-3-years old did this quite easily, they undertood the assigment and could place their feet above the shapes. Although it took many times for them to truly undestand how they can put their own foot the right way on top of the shape. That the big toes would be on the right spot. So actually to understand if it is the right or the left foot. Of course understanding the concept right and left is not the goal here among very young children.
With 1-2-years old children it was enought if they just found a shape and could place their feet on them. It didn`t matter wchich way.
After some time I wasn´t sure if the children really understood what the floor shape was depicting, so I asked adults to draw the outlines of their own child´s feet on a piece of paper. Well everybody liked that, and 2-3 years old wanted immidiately to draw their own parents´s feet as well. That was helpful and really ended the circle of our learning topic for them.
Everyone had a drawing of their own feet to take home with.
Standing on one´s own foot drawing is a good place to start one´s summer dances !
Tunnilla piirrettyä, drawn at the class |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti