keskiviikko 4. toukokuuta 2016
Tik- Tak
Aika on kulunut hurjan nopeasti tanssin kevätkaudella. Aikuiset ja lapset ovat ryhmäytyneet ja lapset toimivat hyvin itsenäisesti tunneilla. He tietävät, mitä tunnilla tapahtuu, käyttävät tilaa rohkeasti ja lähtevät kokeilemaan uusia liikemalleja.
Yksi tämän kevään uusista tansseista oli Kellotanssi, jonka tanssimme heti tammikuussa, kun vuosi vaihtui. Tanssissa harjoiteltiin katkonaista staccato-liikettä, eli tanssijoiden kädet, jalat ja selkä liikkuivat vuorotellen kuin kellon sekuntiviisarit. Pienimpiä tanssijoita aikuiset tanssittivat kannatellen lasten raajoja. Tanssin B-osassa, kuljettiin kellotaulun ympäri eli piirissä. Lasten oli helppo löytää yhteys kello-esineen ja kello-tanssin välillä.
Olen viime aikoina kehitellyt Kotona-teemoja isompienkin lasten harjoituksiin. On tehty kerrostatalon kerroksia, eli rytmiharjoituksia varpaista päähän, ja koordinaatio-ja temppuliikkeitä esim. kirja, joka avautuu, eli oppilaat kyljellään ja avataan kädet ja jalat yhtä aikaa.
Lapset keksivät sitten, että mikä kirja on kyseessä. Myös astioita ja leluja on muovailtu omista kehoista. Lapset ovat olleet todella motivoituneita keksimään kodin eri esineille kehon muotoja. Opettajana olen yrittänyt saada lapset havainnoimmaan ja näkemään minkälainen muoto on, mikä sen koko on omassa kehossa ja mikä on muodon suhde ympäroivään tilaan.
Tätä leikkiä on helppo jatkaa kotona!
Time has really flown this spring season. The adults and the children feel comfortable in their groups. The children act independently during lessons. They know the pattern of a dance lesson, they use space actively and are willing to try new things together.
One of the new dances this season was the Clock Dance. We did this in January right after the New Year. The dance was all about staccato movement. The hands, the legs and even backs were the pointers of a clock. The adults supported the limbs of the little ones creating the staccato movement. In the B-part of the dance we danced around the clock hand in hand in a circle. It was very easy for the children to find the connection between the clock ,the object and the clock, the dance.
Lately I´veen developing At home -themes for older children as well. We´ve done apartment building-dance ( a rhytm dance from toes to head) and coordination exercises ( a book - children lie on their sides, then both legs and hands open like a book, the children tell me what book we are reading).
We´ve also created dishes and toys with our own bodies. Children have been very motivated to create body shapes about different objects at home.
As a teacher I´ve been trying to make them discover and perceive the diffrent shapes they are making, the sizes of their shapes and the relation between the body shapes and the space we are in.
This is a fun way to play and dance at home as well!
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti