sunnuntai 13. lokakuuta 2013

Laukataan - Galloping


Laukka-askel opitaan yleensä kävelyn ja juoksun jälkeen eli n. 2-vuotiaana. Monet lapset laukkaavat huomaamattaan. Laukassa on kyse rytmistä, ja kun lapsi pääsee laukan rytmiin askeleet lähtevät usein itsestään. Pienet lapset laukkaavat aluksi vain eteenpäin.
Nyt kun opetusryhmäni ovat jaoteltu 1-2-vuotiaisiin ja 2-3-vuotiaisiin, niin laukka on yksi tanssiaskel, joka kuuluu keskeisenä osana 2-3-vuotiaiden tanssitunnin sisältöihin, mutta 1-2-vuotiaille se on vasta hahmottumassa.  Tunneilla on ollut ihania oivaltamisen hetkiä, kun aluksi lapset ovat olleet aikuisen sylissä joka laukkaa. Näin lapsi on tuntenut laukan rytmin koko kehollaan. Sen jälkeen lapset ovat  yrittäneet itse laukata pitäen kiinni aikuisen kädestä. Aikuinen on laukannut myös, ja näin aikuinen  on " siirtänyt rytmiä lapseen". Ja useilla 1-2-vuotiailla juoksu on muuttunut iloiseksi laukka-askeleeksi.  Tämä opetusmetodi on se, mitä me tanssinopettajat käytämme myös isompien lasten kanssa opettaessamme uusia rytmillisiä askelia. Joskus isoillekin lapsille on haastavaa oppia vain matkimalla aikuista, mutta uuden tanssiaskeleen rytmin ikäänkuin tuntee kun tanssii opettajan kanssa. 
Hopoti hoi - varsat laukkaavat taas ensi viikolla... 

Galloping step is usually learned after walking and running around age of two. Man children gallop without even noticing. Learning how to gallop is about rhytm, and if  a child gets the rhytm of galloping the actual steps appear by themselves. Young children can gallop body forward first for quite some time.

Now that  I have my classes divided into two different age levels ( 12-years old and 2-3-years old) I find that galloping is one the movements that 2-3years old children can do almost as easily than they can run., but 1-2years old children are only beginning to perveice what this galloping is all about.

We´ve had wonderful moments of learning in our lessons with 1-2years old children. First the  children have just sat at their parents´laps when the parents have galloped. Then the children have treid to gallop themselves holding hands with their own adults who also has galloped her or himself. The adult "has moved "the rhytm to the child.  And many children has begun to gallop happily instead of running. This teaching method is the same one we dance teachers use when we teach older children  new more elaborate steps.  It might be challenging for the older ones to learn just by watching, but one feels the rhytm of a new step if one dances with the teacher. 
Next week we keep galloping...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti